Bokslutskommuniké Teracom Group - En ny tid

Teracom Group redovisar idag sin bokslutskommuniké för 2016.

2016 I SAMMANDRAG

• Intäkter 2 010 (1 979) MSEK
  • Justerat rörelseresultat 497 (456) MSEK (Rörelseresultat från kvarvarande verksamhet exklusive engångseffekter och koncernjusteringar)
  • Soliditet 60 (49)

Teracom Groups år avslutades med ett starkt underliggande ekonomiskt resultat. En rad olika händelser och omständigheter har gjort det möjligt för oss att uppnå denna positiva utveckling. Dels har vi i Teracom AB sett fler affärer, såväl nya som inom befintliga avtal, dels har lönsamheten i serviceorganisationen ökat. Lägger vi till lägre avskrivningar så ser vi att Teracom Group återigen kan presentera ett mycket bra resultat på årsbasis trots de extraordinära kostnaderna i samband med mastsabotaget utanför Borås.

Under det fjärde kvartalet genomfördes verksamhetsförändringar. Efter att under året ha avyttrat Boxer AB och en försäljning av Boxer A/S som ligger för prövning hos danska myndigheter har vi förtydligat vår strategi och är nu ett renodlat nätbolag. Att skiljas från Boxer ger oss en möjlighet att bli tydligare och bredda vår nätverksamhet. Teracom kan nu bli det självklara navet i kommunikationssamhället vi siktar mot, och med vår engagerade och kompetenta personal är jag säker på att vi kommer att lyckas.

Vår främsta uppgift är vårt samhällsuppdrag som består i att ge alla i Sverige tillgång till ett varierat utbud av radio och tv. I en tid när vi ser ett ökat beroende av kommunikationsnät som fungerar har Teracoms roll blivit allt viktigare. Dessutom ser vi att oberoende radio och tv som når alla medborgare, har blivit en allt mer avgörande demokratifråga.

I Danmark fick Teracom A/S det stora och viktiga uppdraget att bygga och driva det nya radionätet för kommersiella sändningar i DAB+. Det kommer bidra till en positiv utveckling i den danska nätverksamheten.

När jag skriver det här har det bara gått några veckor av 2017 men förra årets omfattande debatt om säkerhetsläget fortsätter med oförminskad kraft.  Betydelsen av robusta och säkra kommunikationslösningar ökar givetvis i en orolig omvärld men en minst lika viktig faktor är behovet att minska sårbarheten i det uppkopplade samhället.

Teracom sitter på mycket kunskap och kan bidra till att samhällsviktiga verksamheter skapar trygghet för alla som bor i vårt avlånga land. Oavsett om människor bor i städer, på landsbygden eller i glesbygd har alla rätt till ett säkert och tryggt liv. Genom att vi driver Rakel ger vi förutsättningar för blåljusmyndigheter att arbeta och hjälpa människor där det behövs och genom att se till att Sveriges Radio P4 når 99,8 procent av befolkningen bidrar vi till att viktig information når alla vid allvarliga kriser och påfrestningar på samhället.

Framöver finns det ett stort behov av ett nytt samhällsnät där samhällsviktiga verksamheter ges möjlighet att kommunicera säkert och robust med mobila lösningar. Att kunna skicka information, kartor, bilder och filmer blir allt viktigare för deras verksamhet. Här hoppas jag att Teracom med sin robusta infrastruktur i hela landet, stora erfarenhet att driva nät som aldrig får fallera, kompetenta personal och nuvarande samhällsuppdrag kan spela en viktig roll framöver.

Teracom Group bedriver nätverksamhet i Sverige och Danmark. Teracom Group erbjuder marksänd tv, radio och network services. Teracom Group ägs av svenska staten. Omsättningen för 2016 uppgick till 3 966 miljoner kronor. Mer information finns på www.teracom.se