Delårsrapport Q2 2017 Teracom Group - Ett steg närmare ett nytt samhällsnät

Teracom Group redovisar idag sin delårsrapport för perioden 1 januari – 30 juni 2017.

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2017

• Rörelsens intäkter minskade med 1 procent till 490 (498) MSEK
  • Rörelseresultatet ökade med 2 procent till 98 (96) MSEK motsvarande en rörelsemarginal på 20 (19) procent
  • Den nya masten i Häglared utanför Borås togs i drift under andra kvartalet.
  • Som ny CIO inom Teracom AB har Carolina Palo Kobak anställts.
  • Den 12 maj var det 50 år sedan Kaknästornet invigdes. Detta firades för allmänheten utanför Kaknästornet den 13 maj.

Vi ser tillbaka på andra kvartalet med positiva besked om de fortsatta planerna för ett nytt samhällsnät, men med något sämre ekonomiskt utfall än vad vi hade hoppats på.

Tiden vi lever i ger oss dagligen bevis på varför ett nytt, effektivt och stabilt samhällsnät behövs. I Gunnar Holmgrens utredning som lämnades till regeringen tidigare i våras, pekades Teracom ut som lämplig aktör för att etablera, driva och förvalta ett sådant kommunikationsnät.

I början på juni kom nya besked, då regeringen fattade beslut om att undanta två frekvensområden i 700MHz-bandet för att använda dem till ett nytt samhällsnät. I och med beslutet läggs ytterligare en pusselbit i hur ett framtida nät kan komma att se ut, men fortfarande kvarstår frågor om utformning och vem som ska ansvara för vad. När ett sådant här stort kommunikationsnät ska byggas är det viktigt att avvägningen mellan statlig rådighet och kostnadseffektiva lösningar sker på ett sätt som inte äventyrar säkerheten, samtidigt som kostnaderna inte får skena i onödan. Ett fungerande samarbete mellan statliga aktörer och näringslivet kommer vara nödvändigt för att hitta bästa lösningen.

Sverige står inför ett nytt säkerhetspolitiskt läge i en orolig omvärld och det är positivt att regeringen pekar på att ett nationellt nät för kommunikation mellan viktiga samhällsstödjande funktioner är angeläget. Vi följer frågan noggrant och ser med tillförsikt och ödmjukhet på ett möjligt framtida uppdrag i att få utveckla en samhällstjänst som kan vara skillnaden mellan liv och död för människor.

Resultatet för första halvåret är inte helt i enlighet med förväntningarna. Teracom genomgår just nu den största förändringsresan sedan bolaget startades för 25 år sedan. Vi genomför långsiktiga satsningar inom nya affärsområden, vilket kräver tålamod, uthållighet och tid. Det är en medveten strategi att etablera Teracom inom dessa nya områden, och vi ser med glädje att nya affärer kommer in allt eftersom. Under andra kvartalet har ett antal åtgärder vidtagits. Vi ser över bolagets kostnader, investeringar och nyrekryteringar och planerar att fortsätta på inslagen väg med högt tryck i nyförsäljningen. Med gemensamma ansträngningar har jag goda förhoppningar om framtiden.

Teracom Group bedriver nätverksamhet i Sverige och Danmark. Teracom Group erbjuder marksänd tv, radio och network services. Teracom Group ägs av svenska staten. Omsättningen för 2016 uppgick till 3 966 miljoner kronor. Mer information finns på www.teracom.se