Delårsrapport Teracom Group

Teracom Group redovisar idag sin delårsrapport för perioden 1 januari – 30 september 2012.

Större kundbas ger högre omsättning

Teracom Group har drygt 1,2 miljoner betal-tv kunder. Kundtappet i Boxer Sveriges har planat ut och de nya produkterna Flex 8 och Hela Huset ger god försäljning. Samtidigt har det första halvårets kraftiga abonnenttillväxt i Danmark som väntat bromsats upp.

Det är främst de ökande intäkterna från en större kundbas i Boxer Denmark som bidrar till den allt högre omsättningen, men även högre snittintäkt per kund i finska PlusTV bidrar positivt.

– Med över 1,2 miljoner betal-tv-kunder är vi en av Nordens ledande tv-operatörer. Trots höga försäljningsomkostnader på tillväxtmarknaderna Danmark och Finland lyckas vi, tack vare fortsatta effektiviseringar, förbättra resultatet, säger Gunilla Berg, tillförordnad vd och koncernchef Teracom Group.

Koncernens tjänster och plattformar fortsätter att utvecklas. I Danmark kommer ett nytt sändarnät för hdtv att byggas ut, viket även kommer innehålla mobil tv. Den mobila tv-tjänsten byggs ut med substandarden DVB-T2 Lite, en standard som koncernen är först i världen att introducera och som möjliggör mobil mottagning av broadcast tv.

Även inom radioområdet är aktiviteten hög, vilket är ett tecken på att koncernens infrastruktur tillhör framtiden. I Sverige finns ett stort intresse bland de större kommersiella aktörerna att sända digitalradio och i Danmark har processen mot en digitalisering av radio fortsatt. De danska politiska partierna har i en bred överenskommelse uttalat att digital radio ska byggas ut och att DAB+ ska användas. Målet är också att släcka FM-nätet 2019.

Rapporten finns i sin helhet på www.teracomgroup.se/Teracom_Group/Finansiellinformation//

Gunilla Berg, tillförordnad f vd och koncernchef Teracom Group AB, 08-555 420 00

Johan Bobert, kommunikationsdirektör Teracom Group AB, 070-483 49 72

Teracom Group består av Teracom Sweden, Teracom Denmark, Boxer Sweden, Boxer Denmark och PlusTV. Via nätbolagen Teracom erbjuds tjänster inom radio, tv, datakom, samt inplaceringar och service i den rikstäckande infrastrukturen i Sverige och Danmark. Via Boxer och PlusTV erbjuder vi hushåll betal-tv-tjänster i Sverige, Danmark och Finland. År 2011 omsatte Teracom Group över fyra miljarder kronor och hade cirka 700 anställda. Mer information finns på www.teracom.se/Teracom-koncernen