Delårsrapport Teracom Group

Teracom Group redovisar idag sin delårsrapport för perioden 1 januari – 30 september 2013.

JANUARI – SEPTEMBER 2013 I SAMMANDRAG

• Intäkter 2 907 (2 907) MSEK
  • Soliditet 44 (32)

Positivt rörelseresultat för Boxer Danmark under tredje kvartalet

Koncernens rörelseresultat fortsätter att utvecklas positivt främst till följd av resultatförbättringen i Boxer Danmark. Under tredje kvartalet uppvisade Boxer Danmark sitt första positiva kvartal resultatmässigt. Boxer Danmark har uppnått 14 % marknadsandel och med ett etablerat varumärke och Danmarks mest attraktiva kanaler i sitt utbud finns goda förutsättningar för fortsatt tillväxt.

På betal-TV marknaden i Sverige är konkurrensen fortsatt hård. Boxer Sverige har dock under tredje kvartalet bromsat nedgången i kundbasen.

- Förklaringen är ett fokuserat arbete för att behålla befintliga kunder samtidigt som många nya hushåll valt Boxer . En fortsatt ökad kundorientering kommer att vara avgörande för att stärka konkurrenskraften framöver säger Åsa Sundberg, vd och koncernchef för Teracom Group.

I september lanserade Boxer Sverige produkten ”Flex 16” som ett komplement till ”Flex 8” som gör det möjligt för kunderna att i högre utsträckning själva kunna styra över innehållet i kanalpaketen.

Teracom Sverige har under kvartalet förlängt avtalet med Sveriges Radio kring utsändning av FM-radio och kringliggande tjänster med två år. Efterfrågan på Teracoms robusta nättjänster förväntas framåt vara god och utveckling av erbjudandet kring nättjänster pågår i såväl Sverige som Danmark.

Teracom Group har nyligen beslutat att migrera sändarnät 4 (MUX 4) i Sverige till senaste tekniken, T2. Detta ger ett utökat utrymme för fler kanaler och HD kanaler i det svenska marknätet. Migreringen kommer att vara klar i slutet av 2014, vilket innebär ett förbättrat TV utbud för Boxer Sveriges kunder.

Rapporten finns i sin helhet på:
www.teracomgroup.se/Teracom_Group/Finansiellinformation//

Åsa Sundberg, vd och koncernchef Teracom Group, 08-555 421 02

Åsa Ragnar, HR & kommunikationsdirektör Teracom Group, 0708 – 84 34 94

Teracom Group består av Teracom Sweden, Teracom Denmark, Boxer Sweden och Boxer Denmark. Via nätbolagen Teracom erbjuds tjänster inom radio, tv, datakom, samt inplaceringar och service i den rikstäckande infrastrukturen i Sverige och Danmark. Via Boxer  erbjuder vi hushåll betal-tv-tjänster i Sverige, och Danmark. År 2012 omsatte Teracom Group drygt 4,5 miljarder kronor och hade cirka 700 anställda. Mer information finns på www.teracomgroup.se