Delårsrapport Teracom Group - Säkra nät nu och i framtiden

Teracom Group redovisar idag sin delårsrapport för perioden 1 januari – 31 mars 2017.

JANUARI – JUNI 2017 I SAMMANDRAG

• Intäkter 478 (491) MSEK
  • Justerat resultat 107 (123) MSEK
  • Soliditet 72 % (52 %)

Efter rapporttidens utgång och i samband med att det här skrevs drabbades Stockholm av ett terrorattentat. Teracom AB genomförde en rad åtgärder för att säkerställa att de tjänster vi levererar till blåljusmyndigheter och till medieföretag garanterat skulle fungera under händelsen.

Koncernens resultat för första kvartalet är något lägre än samma period föregående år och hänger till viss del samman med minskade intäkter i Teracom inom TV. Därtill kommer satsningar på nya områden med höga uppstartskostnader. Årets första kvartal har till viss del präglats av fokusering på renodling av nätverksamheten i Teracom Group. En ny organisationsstruktur med en gemensam svensk verksamhet inom Teracom AB och med nya styrelser för de danska bolagen har etablerats.

Tittar vi på vår omvärld ser vi att det händer saker som påverkar oss, och som jag bedömer i allt större utsträckning kommer att påverka vår verksamhet kommande år.
Utredningen av villkoren för public service efter 2020 är under uppstart, första delen av utredningen ska titta på finansieringsfrågan och vi har ännu inte sett direktiven kopplat till uppdraget. Diskussionerna och debatten i frågan är dock redan igång. En fråga som har lyfts är en teknisk modernisering av marknätet, det visar att vår strategiska inriktning på att effektivisera leveransen i marknätet är helt rätt. Samtidigt som gör vi nya affärssatsningar som kompletterar och stärker oss inför framtiden.

Onsdagen den 8 mars publicerades Gunnar Holmgrens utredning om säker mobil kommunikation för så kallad blåljusverksamhet. Den innehåller många intressanta förslag och pekar ut en inriktning som kan ge Teracom en roll i ett nytt samhällsnät. Förslaget går nu på remiss och vi fortsätter att följa utvecklingen. Efter rapporttidens utgång fick utredaren ett nytt uppdrag att titta på de konkreta frågorna hur nätet skulle kunna byggas och av vem, vi följer även detta noggrant och ser fram emot rapportering i juni.
Avyttringen av vår danska verksamhet inom Boxer TV A/S går enligt plan. Ärendet ligger för närvarande hos den danska konkurrensmyndigheten.

Sammantaget känns utvecklingen för koncernen positiv och jag ser med tillförsikt fram på kommande år.

Teracom Group bedriver nätverksamhet i Sverige och Danmark. Teracom Group erbjuder marksänd tv, radio och network services. Teracom Group ägs av svenska staten. Omsättningen för 2016 uppgick till 3 966 miljoner kronor. Mer information finns på www.teracom.se