Delårsrapport Teracom-koncernen

Teracom redovisar idag sin kvartalsrapport för perioden 1 januari – 30 september 2010.

JANUARI – SEPTEMBER 2010 I SAMMANDRAG

• Intäkter 2 812 (2 444) MSEK
  • Resultat efter skatt 51 (245) MSEK
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning 204 (980) MSEK

Ovanstående jämförelsesiffror avser kvarvarande verksamhet.

För tredje kvartalet redovisade Teracom-koncernen ett rörelseresultat på 114 MSEK, vilket är ett förstärkt resultat jämfört med tidigare kvartal i år. Orsaken är främst ett förbättrat resultat i den svenska verksamheten. Under de tre första kvartalen i år omsatte koncernen 2 812 MSEK och uppnådde ett rörelseresultat på 186 MSEK, vilket är ett lägre resultat jämfört med samma period föregående år till följd av de omfattande investeringarna i uppbyggnaden av betal-tv i både Danmark och Finland.

– Vi fokuserar på att investera i vår konkurrenskraft samtidigt som vi skapar tillväxt och en starkare bas genom etableringen i Danmark och Finland. I Sverige har det tredje kvartalet dominerats av förberedelserna för hdtv i marknätet, vilket kommer att innebära genombrottet för hdtv i Sverige, det vill säga hdtv för alla, säger Crister Fritzson, koncernchef Teracom-koncernen.

– Det är glädjande att vi nu har slutfört förvärvet av den danska marknätsoperatören, Broadcast Service Denmark (BSD). Förvärvet, som är det största som genomförts av koncernen, var strategiskt mycket viktigt då den affärsmässiga integrationen mellan nät- och betal-tv ger förutsättningar för att stärka marknätets konkurrenskraft i jämförelse med andra plattformar, säger Crister Fritzson.

Rapporten finns i sin helhet på www.teracom.se

För mer information kontakta:

Crister Fritzson, vd och koncernchef, 08-555 421 08

Lennart Ivarsson, kommunikationsdirektör, 08-555 420 21

Teracom Group består av Teracom, BSD, Boxer och PlusTV. Via nätbolagen Teracom och BSD erbjuds tjänster inom radio, tv, datakom, samt inplaceringar och service i den rikstäckande infrastrukturen i Sverige och Danmark. Via Boxer och PlusTV erbjuder vi hushåll betal-tv-tjänster i Sverige, Danmark och Finland. År 2009 omsatte Teracom Group cirka 3,4 miljarder kronor och hade drygt 600 anställda. Mer information finns på www.teracom.se/Teracom-koncernen