Delårsrapport Teracom-koncernen

Teracom redovisar idag sin kvartalsrapport för perioden 1 januari – 31 mars 2011

JANUARI – MARS 2011 I SAMMANDRAG

• Intäkter 963 (920) MSEK
  • Resultat efter skatt 8 (0) MSEK
  • Avkastning på eget kapital 1 (0) procent
  • Soliditet 31 (41) procent
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning 32 (0) SEK

Tillväxt, ökad vinst samt fortsatta investeringar

Koncernens investerar i nya tjänster och nya kunder på alla marknader, men lyckas ändå förbättra det samlade resultat med 24 MSEK. Den underliggande resultatförbättringen är 55 MSEK jämfört med föregående år, vilket är mer än en fördubbling, eftersom kvartalets resultat påverkades negativt med drygt 30 Mkr till följd av ändrad faktureringsmetod för kortavgiften i Boxer Sverige. Denna kortavgiftseffekt är enbart en periodiseringseffekt. Tillväxten för koncernen var tio procent, exklusive valutaeffekter och förändrad faktureringsmetod. Flertalet av koncernens bolag bidrar till den positiva tillväxten och resultatutvecklingen.

- På den mogna svenska marknaden kan vi nu som enda tv-operatör erbjuda de fem största svenska kanalerna i HDTV, vilket tillsammans med kommande nya tjänster som Video On Demand bör locka fler kunder. På de nya marknaderna Finland och Danmark investerar vi för att nå en kundstock som ger oss långsiktig lönsamhet. I både Sverige och Danmark har vi nu en samlad nät- och betal-tv-affär, vilket är mycket bra för den långsiktiga utvecklingen, säger Crister Fritzson, koncernchef.

Koncernen förvärvade under förra året den danska marknätsoperatören Broadcast Service Denmark, nyligen namnändrat till Teracom Denmark. Förvärvet innebär en stärkt position på den danska marknaden då koncernen nu äger och opererar såväl nät som betal-tv i marknätet.

Rapporten finns i sin helhet på www.teracom.se/teracom-koncernen

Crister Fritzson, koncernchef Teracom-koncernen, 08-555 421 08

Johan Bobert, kommunikationsdirektör Teracom-koncernen, 070-483 49 72

Teracom Group består av Teracom, BSD, Boxer och PlusTV. Via nätbolagen Teracom och BSD erbjuds tjänster inom radio, tv, datakom, samt inplaceringar och service i den rikstäckande infrastrukturen i Sverige och Danmark. Via Boxer och PlusTV erbjuder vi hushåll betal-tv-tjänster i Sverige, Danmark och Finland. År 2009 omsatte Teracom Group cirka 3,4 miljarder kronor och hade drygt 600 anställda. Mer information finns på www.teracom.se/Teracom-koncernen