Teracom Boxer Group - Q1 2016 Stabil inledning på året

Teracom Group redovisar idag sin delårsrapport för perioden 1 januari – 31 mars 2016.

JANUARI – MARS 2016 I SAMMANDRAG

• Intäkter 979 (970) MSEK
  • Rörelsemarginal % 15 (15)
  • Resultat före skatt 142 (145) MSEK
  • Soliditet % 52 (45)
  • Utsläpp, ton CO2-ekvivalenter 855 (1045)

VD-kommentar

Första kvartalet 2016 präglades av fortsatt goda affärer inom koncernen, självklart med några undantag. Det ekonomiska utfallet första kvartalet visade en liten förbättring jämfört med förra året. En lägre kostnadsnivå har gett effekt, och vi såg också en ökning av intäkter jämfört med förra året från den svenska Rakel-affären.

Under perioden har vi haft ett särskilt fokus på det långsiktiga arbetet med att få en förbättrad mångfald och jämställdhet. Ska vi spegla det samhälle vi verkar i är det ett mycket viktigt arbete som kommer fortsätta under lång tid.

Boxer Danmark arbetade med att införa möjlighet för sina kunder att köpa tv-kanaler styckvis. Detta nya koncept lanserades 1 april och följdes av omfattande rapportering i dansk press.

För Teracom Sverige har det varit ett stort fokus på att sälja Airfibre-konceptet till stadsnät och för närvarande bearbetas 25 områden. Det är också fortsatt stor efterfrågan från olika företag att flytta sin tekniska utrustning till våra lokaler, bland annat till Kaknästornet. Genom att ta fram kostnadseffektiva lösningar för att kunna erbjuda en mycket säker inplacering blir det intressant för både befintliga och nya kunder.

I mitten av mars påbörjade Teracom och Boxer i Sverige arbetet med utrymningen av 700 MHz-bandet. Kundpåverkan blev inledningsvis större än väntat, men det interna arbetet med att lösa de uppkomna problemen imponerade och visar att det finns en bra beredskap i organisationen. Efter rapporttidens utgång, den 5 april, genomfördes den första regionala omläggningen i Kiruna/Pajala-området och den genomfördes med minimal påverkan på tv-tittarna.

I december 2015 gav regeringen ett uppdrag till Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) samt Post- och Telestyrelsen (PTS) att utreda behovet av ett nytt samhällsnät för att uppfylla vissa myndigheters behov av modern kommunikation. Den 18 mars skickade MSB och PTS in varsin rapport till regeringen.
För att komma vidare i frågan om ett nytt samhällsnät behövs ett beslut om ambitionsnivå, därtill måste nödvändiga förutsättningar definieras och en kravspecifikation för ett samhällsnät fastställas. Dessutom behövs ett beslut att undanta 20 MHz i de kommersiella delarna av 700 MHz-bandet från kommande auktion. Efter det kan MSB få i uppdrag att upphandla ett nät för samhällsviktig verksamhet.

I samband med detta kan de övriga frekvenserna i 700 MHz-bandet auktioneras ut av PTS enligt plan i december, med dessa frekvenser har teleoperatörerna goda möjligheter att fortsätta förbättra mobiltäckningen i hela Sverige. I dagsläget har dessa aktörer tillgång till 600 MHz i olika band som lämpar sig bra för mobila kommunikationstjänster, såväl avseende kapacitet som täckning. För ett samhällsnät skulle det endast avsättas 20 MHz av ytterligare 60 MHz, det vill säga totalt tre procent av tillgängliga frekvenser för mobil kommunikation.

Nu fortsätter arbetet med utrymningen av 700 MHz-bandet, vi är väl förberedda och jag är övertygad om att den kommer kunna genomföras utan alltför stor påverkan för tittarna.

Marcus Hartmann, presschef Teracom Boxer Group 0703 10 17 63, marcus.hartmann@teracomboxer.com

Fakta om Teracom Boxer Group

Teracom Boxer Group består av Teracom och Boxer, i Sverige och Danmark. Koncernen ska vara ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. På så sätt är Teracom Boxer Group med och bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett. Mer information hittar du på www.teracomboxergroup.se