Teracom Boxer Group - Q2 2016 Säkerhet i fokus

Teracom Boxer Groups andra kvartal 2016 har varit en mycket speciell period. Inga signaler fanns eller indikationer visade att en mast utanför Borås skulle utsättas för ett sabotage och haverera natten mellan den 15 och 16 maj. Under de drygt 50 år som vi har haft högmaster har något liknande aldrig inträffat, det är en unik händelse och den allvarligaste säkerhetincidenten någonsin i koncernens historia.

Från den natten och tre veckor framåt arbetade stora delar av koncernen under extremt tryck. Alla bidrog i arbetet med att få upp reservmaster, att få igång sändningarna, att öka säkerhet, att få ut information till kunder och allmänhet samt mycket mer arbete. Vi tar alltid ansvar, men i det här fallet var det på en helt annan nivå.

All utsändning från masten försvann när masten föll. En del tittare i området tar emot tv-signaler från närliggande master och påverkades inte. Andra dagen fanns två mastbilar med 40-metersmaster på plats, då nådde tv-signalerna cirka 57 procent av den täckning som masten hade innan. Idag har vi en 90-metersmast med en unik marksändningslösning på plats. Med omkringliggande högmaster når vi fullgod täckning.

När masten föll hade vi 88 procents radiotäckning för P4 tack vare överlappningar från närliggande master. På måndagskvällen gick sändning ut från mastbilen och befolkningstäckningen för P4 var i princip 100 procent. Tisdag lunch sände 40-metersmasten P4 Sjuhärad, rätt regional P4-kanal. Under tisdagen fick vi även igång övriga kanaler. Detta visar på den beredskap som finns internt. När vi pratar om robusthet och driftsäkerhet är det inte tomma ord.

Efter sabotaget har frågan om säkerhet diskuterats. Vi vet ännu inte vad som har hänt, polisutredningen pågår för fullt och innan den är klar ska vi inte spekulera. Vad vi vet är att vi innan den här händelsen inträffade hade, utifrån hotbilder och analyser, en relevant säkerhetsnivå. Från söndagen den 15 maj gäller dock en ny situation och vi agerar därefter. Redan nu har vi vidtagit åtgärder för att försvåra möjligheterna att sabotera master på det sätt som skedde utanför Borås. Vi har gjort andra säkerhetshöjande insatser, och kommer att fortsätta det arbetet.

Den 8 juni tillkännagavs att Com Hem förvärvar Boxer TV-Access AB. Ur koncernens perspektiv är det en mycket bra affär. Vi har under en tid sett att Boxer, för att behålla lönsamhet och kundbas, varit i behov av att verka i ett större sammanhang. Com Hem har tydligt uttalat att de vill satsa på villamarknaden och här blir Boxer ett strategiskt komplement. Jag är övertygad om att Boxer med den nya ägaren får ännu större möjligheter att utvecklas i en positiv riktning. Innan affären är helt klar ska den godkännas av våra ägare och av Konkurrensverket.

Verksamhetens intäkter från satsningsområden inom nätverksamheten utvecklas väl. Rörelseresultatet det andra kvartalet har dock minskat jämfört med samma period föregående år och kan i sin helhet förklaras av de höga kostnaderna i samband med masthaveriet utanför Borås. Verksamheten inom betal-tv har en tuff konkurrenssituation, vi står oss relativt väl men kostnaderna är höga för att rekvirera nya kunder och behålla dem.

Marcus Hartmann, presschef Teracom Boxer Group 0703 10 17 63, marcus.hartmann@teracomboxer.com

Fakta om Teracom Boxer Group

Teracom Boxer Group erbjuder via sina dotterbolag tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Teracom Boxer Group är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett. Teracom Boxer Group sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och moderna kommunikationslösningar till företag och organisationer.

Teracom Boxer Group består av Teracom och Boxer, i Sverige och i Danmark. Mer information finns på www.teracom.se, www.boxer.se samt www.teracomboxergroup.com