Teracom Boxer Group, delårsrapport Q2 2015; Kraven på säkra och robusta nät med hög kapacitet fortsätter öka

Teracom Group redovisar idag sin delårsrapport för perioden 1 januari – 30 juni 2015.

Vi ser att diskussionen om en säker och robust infrastruktur fortsätter. Samhällets behov av kommunikation som är säker och pålitlig, även under svåra och utmanande förhållanden ökar. Detta gäller såväl det allmänna som företag och privatpersoner.

I början av juni beslutade Post- och Telestyrelsen om nya föreskrifter med tydligare och mer långtgående krav för ökad driftsäkerhet. Syftet och målsättningen är, enligt PTS, att nät och tjänster ska uppnå en grundläggande nivå av säkerhet och robusthet. Marknadens aktörer ska enligt de krav som ställs bedriva ett långsiktigt, kontinuerligt och systematiskt säkerhetsarbete. Detta ska även omfatta såväl normala driftförhållanden som extraordinära händelser.

De krav som PTS nu ställer är inga nyheter för Teracom Boxer Group. Vi har redan idag mycket hög driftsäkerhet och redundans i våra nät. Det kommer sig naturligt av att vi under lång tid arbetat med att tillhandahålla ett marknät med 99,8 procent täckning, ett nät där våra kunder ställer mycket höga krav på att det ska fungera. Naturligtvis händer det att det går fel, men det är sällan och vi har en av Sveriges starkaste serviceorganisationer som snabbt rättar till fel dygnet runt.

Vår infrastruktur är överlägsen för att nå Sveriges hushåll, den har hög säkerhet, få av-brott och en övervakning dygnet runt som kan upptäcka och åtgärda fel årets alla timmar.

Att fler vet detta fick vi ett kvitto på i mitten av juni, då vi tecknade ett sjuårigt avtal med mobiloperatören Net1. Det är resultatet av ett gediget försäljningsarbete. som involverat många av medarbetarna på Teracom Sverige och som pågått sedan nyår.

Net1 har ett kraftigt ökat kapacitetsbehov i deras bredbandsnät. Mot bakgrund av den fortsatta ökningen av mobildataanvändningen är det en trend vi ser hos alla mobilopera-törer. Affären innebär att vi ska öka kapaciteten på över 400 siter, från 2 och 20 MB/s till mellan 50 och 100 MB/s. Vi kommer även förstärka redundansen och uppgradera access- och datanät. Det här är starten på ett långt och utvecklande samarbete med Net1.

Att bygga och driva ett landstäckande och robust nät till en konkurrenskraftig prisnivå är ett utmanande uppdrag. Vi gläder oss därför åt att de effektiviseringsinsatser som under förra året gjordes i olika delar av organisationen, nu börjar synas i vår resultaträkning.

Svenska regeringen har lämnat besked i digitalradiofrågan, just nu avser de inte att gå vidare med DAB+. Vi tror, liksom radiobranschen, att digitalisering är ett sätt att utveckla radion med fler kanaler och möjligheter, för såväl Public Service som den kommersiella radion. Precis som många andra områden digitaliseras så kommer även radiobranschen att göra det i framtiden. Teracom väljer inte vilken teknik som ska användas för radiosändningar, det gör regeringen och radiobranschen. Troligen sker det i samklang med vår omvärld då Sverige är en liten marknad. Vi kommer fortsätta leverera de produkter våra kunder vill ha på ett säkert och robust sätt, oavsett teknik.

Konsumentmarknaden för TV fortsätter att förändras och utvecklas, för oss innebär det att vi fortsätter utveckla lösningar som kan möta tittarnas nya behov. Försäljningen av bredband och andra nya produkter som Boxer Play har ökat under första halvåret. Det är glädjande att vi ser en tillväxt inom nya områden och att vi även ser ett fortsatt behov av enkelt tillgängliga lösningar för tv-erbjudanden.

April – juni 2015 i sammandrag

• Intäkter 983 (962) MSEK
  • EBITDA 244 (235) MSEK
  • EBITDA marginal 25% (24%)