Teracom Boxer Group, delårsrapport Q3 2014

Robusta nät öppnar för nya affärer. Teracom Boxer Group har ett tydligt mål – att leverera TV och radio till alla. Överallt och alltid. I en föränderlig mediavärld innebär det att vi ständigt förnyar våra produkter och erbjudanden för att leverera kundnytta.

För Boxers del innebär det bland annat att vi ska finnas på de plattformar där kunden vill konsumera våra tjänster. Under det gångna kvartalet har Boxer, efter några månaders intensivt testande bland utvalda kunder lanserat appen Boxer Play kommersiellt i Sverige och Danmark.

Lanseringen är en milstolpe för koncernen – för första gången distribuerar vi nu TV riktad mot andra typer av konsumtionssätt än genom den traditionella TV:n i vardagsrummet. Att vi nyligen börjat sälja bredbands- och telefonitjänster via fiber är ännu ett exempel på hur vi rör oss mot målet att kunderna inte längre ska behöva tänka på tekniska distributionsfrågor för att kunna se bra TV där de önskar.

Det gläder det mig oerhört mycket att se med vilken självklarhet alla medarbetare som kunde bidrog med fantastiska insatser, t ex med reservkraft och att upprätthålla kommunikationsvägar i ett sådant akut läge som under skogsbranden i Västmanland. Mycket välförtjänt beröm har strömmat in till våra medarbetare från såväl räddningstjänst som teleoperatörer.

Att våra nättjänster betraktas som driftsäkra och robusta ger möjlighet till nya affärer. Nya affärer som också hjälper oss att öka vår effektivitet. Som ett exempel tar vi allt fler uppdrag gällande drift av andra telekomföretags nät. Det innebär att vår servicekår kan utföra flera arbeten på samma anläggning och använda större del av sin arbetstid till att underhålla och installera utrustning och mindre tid till att transportera sig mellan anläggningarna. Jag är väldigt nöjd över det systematiska arbete som genomförs i koncernen för att säkerställa just detta – kundvärde och robusthet i alla situationer.

Med nya tjänster, nya spännande affärer på väg att realiseras och intressanta samarbeten både inom och utanför koncernen ser jag fram emot en fortsatt spännande höst.

Åsa Ragnar, HR- och kommunikationsdirektör Teracom Boxer Group, 46 708 84 34 94, asa.ragnar@teracomboxer.com

Teracom Boxer Group är en medieoperatör bestående av marknadsbolagen Teracom Sverige och Teracom Danmark, som bedriver nätverksamhet inom marksänd tv, radio och network services och Boxer Sverige och Boxer Danmark, som bedriver betal-tv-verksamhet. Teracom Boxer Group ägs till 100 procent av svenska staten. År 2013 omsatte Teracom Boxer Group drygt 3,9 miljarder kronor och hade 710 anställda. Mer information finns på www.teracomboxergroup.com