Teracom Boxer Group Bokslutskommuniké 2014: Digital mediekonsumtion ökar och ställer krav

Den digitala utvecklingen accelererar allt snabbare. Detta ställer nu allt större krav på marknadens aktörer att erbjuda relevanta kommunikationslösningar och medietjänster. Vårt samhälle blir samtidigt allt mer beroende av en säker och robust infrastruktur för att säkerställa nytta och nöje.

Teracom Boxer Group har i denna tuffa konkurrenssituation lyckats väl med att fortsätta leverera TV och radio överallt och till alla. Vi gör det genom att fortsätta utveckla våra befintliga produkter och tjänster samtidigt som vi snabbt lanserat nya tjänster på marknaden. Boxer Play är ett bra exempel på hur vi fortsätter möta våra kunders alltmer individualiserade och digitaliserade mediekonsumtion.

Under rapportperioden har Boxer fortsatt sin positionering som distributionsneutral leverantör i Sverige. Kunder kan nu komplettera sitt vanliga betal-tv-abonnemang hos Boxer med bredband och telefoni via sin fiberanslutning. Vår förmåga att hantera driftsäkra och robusta nättjänster är något som vi värdesätter mycket högt. Det bidrar kontinuerligt till allt fler affärer för hela koncernen. Vår servicekår fortsätter dessutom att öka sin effektivitet genom att optimera arbetstid och transporter mellan anläggningarna.

Ett symboliskt viktigt steg och bekräftelse på vårt hårda arbete under 2014 var att få Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) förtroende för drift, underhåll och kundstöd för det nationella radiokommunikationssystemet Rakel. Detta är jag extra glad och stolt över.

I december presenterade regeringens digitalradiosamordnare sin utredning om digitala radiosändningar i marknätet. I rapporten föreslås att FM-sändningarna släcks år 2022-24 och att digital radio ska byggas ut för att täcka hela landet. Analoga sändningar innebär onödigt höga kostnader när det finns digitala alternativ.

Teracom har under hösten tecknat ett flerårigt avtal med telekombolaget Huawei gällande fältservice av ett fast telefonnät i norra Sverige. Teracom sköter sedan tidigare deras mobilnät i stora delar av landet. Att vi nu ökar vår affär är ett kvitto på att vi levererar ett riktigt bra resultat.

Rörelseresultatet blev 96 MSEK lägre än föregående år, delvis på grund av nedlagda produkter i nätbolagen men också orsakat av kostnader i samband med omorganisation och ökade satsningar på produktutveckling. Den forcerade utrymningen av 700 MHz-bandet påverkar också resultatet.

Mot slutet av 2014 genomförde vi en analys av vilka hållbarhetsfrågor våra intressenter anser vara de viktigaste för Teracom Boxer Group att fokusera på. Resultatet av analysen integreras i vårt strategiarbete och påverkar våra mål inför kommande år.

Koncernen jobbar allt mer samlat och finner ständigt nya möjligheter för oss att positionera Boxer såväl som Teracom i vår digitala tillvaro. 2015 kommer innebära alltfler tjänster och produkter och inte minst viktiga affärer som skapar fortsatta möjligheter för oss att leverera nytta och nöje till alla.

Åsa Ragnar, HR- och kommunikationsdirektör Teracom Boxer Group, 46 708 84 34 94, asa.ragnar@teracomboxer.com

Teracom Boxer Group är en medieoperatör bestående av marknadsbolagen Teracom Sverige och Teracom Danmark, som bedriver nätverksamhet inom marksänd tv, radio och network services och Boxer Sverige och Boxer Danmark, som bedriver betal-tv-verksamhet. Teracom Boxer Group ägs till 100 procent av svenska staten. År 2014 omsatte Teracom Boxer Group drygt 3,9 miljarder kronor och cirka 700 anställda. Mer information finns på www.teracomboxergroup.com