Teracom Boxer Group Bokslutskommuniké 2015: Säkra kommunikationsnät viktiga i en värld som förändras

Fjärde kvartalet 2015 innebar, precis som vanligt, mycket aktivitet och engagemang inom och utanför koncernen. Trots hård kamp inom betal-tv ser vi tillbaka på ett bra 2015.

För att möta nya förutsättningar för tv-branschen har våra betal-tv-bolag under året genomfört en rad förändringar. Lansering har gjorts av tv via fiber, försäljningen av bredband har ökats och vi har genomfört ompaketeringar av våra tv-erbjudanden. Under sista kvartalet har vi haft en stark nyförsäljning inom betal-tv. Boxer Danmark ligger också högst på marknaden när danska kunder svarar på vilken tv-leverantör de föredrar, vilket troligen ska ses mot bakgrund av bolaget är mycket omskrivet och har återtagit sin utmanarposition. För Teracom Danmark präglades perioden till stor del av arbetet med Kustradion. Utrullningen av nätet är klart och implementeringen har gått bra. Teracom vann i en upphandling i februari 2015 såväl utveckling som etablering och drift av ett nytt digitaliserat kustradiosystem, som skulle ersätta det befintliga, där avtalet löper under 15 år.

Före jul fattade regeringen beslut att låta Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) utreda frågan om ett samhällsnät för säker och tillgänglig mobil, ip-baserad kommunikation för aktörer inom allmän ordning, säkerhet, hälsa samt försvar. Beslutet visar att regeringen tar framtida kommunikationsutmaningar på stort allvar. I många kriser i dag får och tar civilsamhället och frivilligorganisationer en allt större roll för att stötta och bistå samhällets resurser. För ett effektivt samarbete måste även dessa kunna nyttja ett samhällsnät i samband med en kris utan att behöva skaffa dyra specialterminaler. Ska samhället kunna ta emot och fullt ut utnyttja dessa insatser måste kommunikationen mellan offentliga och frivilliga resurserna fungera hela tiden. Nu finns möjligheten att avsätta en liten del av de kommersiella frekvenserna i det så kallade 700 MHz-bandet för att få ett bra och effektivt kommunikationsnät för samhällets bästa.

Under kriser och allvarliga händelser är det centralt att vi kan lita på den information som sprids. Här spelar fri och oberoende media och journalistiken en stor och viktig roll, parallellt med en robust distribution. Marknätet och fri tv-kanalernas signaler täcker hela landet, fungerar i vått och torrt och garanterar att bland annat public service når alla. Dessutom behövs det inga ytterligare abonnemang för att få del av fri tv-kanalerna, något som är viktigt då det behövs oberoende och fria nyhetsförmedlare i en tid när mediebranschen genomgår förändringar. Det är en stor anledning till att vi som jobbar här känner stolthet när vi kliver in genom dörrarna på morgonen. Utöver det vi gör varje dag vill vi med vår verksamhet bidra extra till samhället. Ett exempel är att när terrorister slog till i Paris kunde Boxer och Teracom, i samarbete med kanalerna, visa BBC World News, Al Jazeera och CNN fritt för Boxers kunder och alla fri-tv-tittare som ser på tv via marknätet. Tv-tittarna kunde följa nyhetsrapporteringen i dessa kanaler, utöver det som SVT och TV4 sände. Teracom belyste också Kaknästornet i rött, vitt och blått för att visa vårt stöd till Frankrike och människorna i Paris.

2015 i sammandrag:

• Rörelsens intäkter 3 966 (3 849) MSEK
  • EBITDA 1 016 (967) MSEK
  • EBITDA marginal 26% (25%)
  • Rörelsemarginal 15% (14%)
  • Årets resultat 477 (393) MSEK
  • Utsläpp 3 643 (3 826) ton CO2-ekvivalenter
  • Andel kvinnliga medarbetare 25% (24%)

Marcus Hartmann, presschef Teracom Boxer Group 0703 10 17 63, marcus.hartmann@teracomboxer.com

Fakta om Teracom Boxer Group

Teracom Boxer Group bedriver nät- och betal-tv-verksamhet i Sverige och Danmark. Koncernen består av marknadsbolagen Teracom och Boxer. Teracom erbjuder marksänd tv, radio och network services. Boxer erbjuder tv via tv-antenn och internet samt bredbands- och telefonitjänster via fiber. Teracom Boxer Group ägs av svenska staten. Mer information finns på www.teracomboxergroup.com

Säkra kommunikationsnät viktiga i en värld som förändras.
Åsa Sundberg, VD och koncernchef