Teracom Group - Delårsrapport januari - mars 2018

Teracom Group redovisar idag sin delårsrapport för perioden 1 januari – 31 mars 2018.

JANUARI – MARS 2018 I SAMMANDRAG

• Intäkter 486 (478) MSEK
  • Soliditet 80 (72)

Koncernchefens kommentarer:

Ljusglimtar och oro under årets första kvartal

Teracoms nätdriftsorganisation är i tjänst dygnet runt, årets alla dagar för att se till att tv- och radiosändningarna fungerar i alla väder. Oavsett vad som händer är det lika viktigt att det fungerar. Det finns dock en viss extra nerv under stora evenemang som OS. Avbrott och störningar under avgörande ögonblick kan skapa mycket missnöje hos tittare och lyssnare. Jag kan med glädje konstatera att både svenska och danska tv-tittare och radiolyssnare kunde njuta av OS-sändningarna utan problem. I Sverige där intresset för OS är stort fick vi sju gånger anledning att tända Kaknästornet i gult och blått för att fira svenska OS-guld. Trevliga ljusglimtar i vintermörkret.

Även kvartalets resultat känns mycket positivt. Trots sjunkande intäkter från tv-verksamheten levererar vi högre intäkter och framförallt betydligt högre resultat än samma kvartal förra året. Försäljningen gick ganska trögt i början av året men har visat  en stark återhämtning under mars månad. Bakom resultatförbättringen ligger ett hårt arbete med effektivisering men också anpassning av kostnader till intäktsutvecklingen i vikande affärer.

Just nu är det oro som präglar vår omvärld och under inledningen av 2018 har vi sett flera incidenter som visar att säkerhet och krisberedskap är högaktuella ämnen. Europa, och Sverige, står inför större säkerhetspolitiska utmaningar än på länge och återuppbyggnaden av det svenska totalförsvaret pågår för fullt. En återuppbyggnad där Teracom är mycket engagerad. Tack vare att kravbilden på mediaberedskap som Public Service ställer på oss, alltid har bibehållits på samma höga nivå finns rutiner, reservutrustning och annat som krävs intakta på plats. Det är förmågor och egenskaper som vi på olika sätt stöttar andra aktörer i totalförsvaret med.

I ett allt mer uppkopplat samhälle ökar dessutom kraven och behovet av att bygga nya förmågor på informationssäkerhetsområdet.  För Teracom innebär det kontinuerligt en rad åtgärder och fortsatt fokusering på hur vi kan bidra till att öka säkerheten och tryggheten i Sverige. En sådan konkret åtgärd är att ständigt vidareutbilda vår personal i säkerhetsfrågor med särskilt fokus på informationssäkerhet. För Teracom är detta inget nytt, men jag ser med glädje att fler från näringslivet är med och bidrar. För en sak är säker, det är genom samverkan mellan det offentliga och näringslivet som vi tillsammans bygger en ökad säkerhet.

För oss på Teracom är det säker och trygg kommunikation som är huvuduppgiften i vardag och kris. Inom detta område fortsätter vi följa frågan om ett nytt blåljusnät som ska ge förbättrade möjligheter för samhällsviktiga myndigheter och organisationer att kommunicera säkert och modernt.

Teracom Group ägs av svenska statet och består av Teracom AB i Sverige och Teracom A/S i Danmark.Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Koncernen är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Koncernen bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett. Teracom AB sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och moderna kommunikationslösningar till företag och organisationer. Mer information finns på www.teracom.se

Citat

Åsa Sundberg, VD och Koncernchef