Teracom välkomnar regeringens förslag om att Sveriges Radios sändningar i marknätet ska digitaliseras fullt ut

Förslaget om en digitalisering av radion finns med i den proposition som idag presenterades och som anger villkor och riktlinjer för public service-bolagens verksamheter under den kommande tillståndsperioden, åren 2014-2019.

– Vid en övergång till marksänd digitalradio är det radiolyssnarna runt om i Sverige som blir vinnarna, säger Teracom Groups koncernchef Åsa Sundberg i en kommentar. Möjligheten att lyssna på radio längs vägarna och i glesbygden med annan teknik än via marknätet är begränsad, FM-bandet är fullt och kan inte utvecklas vidare. En digitaliserad marksänd radio kommer ge lyssnarna i hela Sverige, oavsett var man befinner sig, flera program, nya tjänster och bättre mottagning.

Digitaliseringen av radiosändningarna i marknätet är ett naturligt steg mot ett effektivare sändarnät. Digitala sändningar är mer kostnadseffektiva eftersom distributionskostnaderna bara är en femtedel jämfört med analog radio. Digital sändning är också mer miljövänlig, den årliga förbrukningen av el är betydligt lägre jämfört med analoga sändningar. Dessutom får lyssnarna tillgång till ett brett och mångfacetterat utbud av radiokanaler.

– Det är viktigt att vi tar del av de fördelar som teknikskiften innebär. En digitalisering sänker utsändningskostnaden för programbolagen och innebär också väsentliga energibesparingar, konstaterar Åsa Sundberg.

Enligt propositionen ska Sveriges Radio inleda digitala sändningar i hela landet. Propositionen innehåller också ett förslag om att en branschsamordnare tillsätts, som tillsammans med Myndigheten för radio och tv, ska ta fram en plan för en övergång från analog till digital radio. Målet är att dagens analoga FM-sändningar ska släckas år 2022.

– Radion behöver digitaliseras för att utvecklas och behålla en stark position på den svenska mediamarknaden. Ett slutdatum för de analoga sändningarna som regeringen föreslår ger en tydlig signal till marknadens aktörer – såväl programbolag som lyssnare och radio- och tv-handeln – om att framtidens radio är digital. Det budskapet i sig ger en viktig förutsättning för att den digitala radion ska kunna utvecklas i snabb takt, säger Åsa Sundberg.

Digital radio möjliggör också en rad tilläggstjänster som kan skickas som kompletterande information till ljudradiokanalen. Exempel på sådana tjänster är utökad trafikinformation och annan information som presenterar stationsnamn, vilken låt som spelas just nu, kommande låtar, telefonnumret till studion, löpande nyhetsrubriker etc.

Presskontakt:

Paul Roswall, tf kommunikationsdirektör Teracom Group AB, 0708 – 66 82 19

Teracom Group består av Teracom Sweden, Teracom Denmark, Boxer Sweden, Boxer Denmark och PlusTV. Via nätbolagen Teracom erbjuds tjänster inom radio, tv, datakom, samt inplaceringar och service i den rikstäckande infrastrukturen i Sverige och Danmark. Via Boxer och PlusTV erbjuder vi hushåll betal-tv-tjänster i Sverige, Danmark och Finland och har sammanlagt 1,2 miljoner kunder. År 2012 omsatte Teracom Group drygt 4,5 miljarder kronor och hade cirka 700 anställda. Mer information finns på www.teracomgroup.se