Teracoms köp av BSD stärker marknätet

Idag tar Teracom-koncernen formellt över ägandet av den danska marknätsoperatören BSD (Broadcast Service Danmark A/S). Köpet omfattar även infrastruktur bestående av master för utsändning av radio och tv samt ett fiberoptiskt nät som sammanbinder dessa. Det innebär att BSD nu ingår i en växande nordisk koncern med nät- och betal-tv-tjänster som kärnverksamhet.

– Det är mycket glädjande att affären nu är fullbordad, säger Crister Fritzson, koncernchef på Teracom. Affären är en viktig pusselbit i vår långsiktiga strategi om att integrera betal-tv och nätverksamhet inom en och samma koncern.

Det var i somras som Teracom och säljarna av BSD - danska Danmarks Radio och TV2 - kom överens om affären. Efter det har danska myndigheter granskat överenskommelsen.

– Köpet av BSD innebär att vi effektivt kan dra nytta av varandras kompetenser i vår verksamhet. Det är nödvändigt för att vi ska kunna erbjuda prisvärda tjänster och produkter på en konkurrensutsatt tv-marknad, säger Crister Fritzson.

BSD grundades 2001 och har cirka 70 anställda. Företaget har en omsättning på cirka 400 miljoner svenska kronor och kunderna består bland annat av DR, TV2 och Boxer TV A/S. Vd för bolaget är Finn Søndergaard.

– Med Teracom får vi en stabil och långsiktigt ägare med en gedigen erfarenhet från betal-tv och nätverksamhet. Det stärker vår position på den danska marknaden och möjliggör ett vitalt erfarenhetsutbyte inom Teracom-koncernen, säger Finn Søndergaard i en kommentar.

För mer information kontakta:

Lennart Ivarsson, kommunikationsdirektör Teracom Group, 0708 – 91 20 21

Teracom Group består av Teracom, BSD, Boxer och PlusTV. Via nätbolagen Teracom och BSD erbjuds tjänster inom radio, tv, datakom, samt inplaceringar och service i den rikstäckande infrastrukturen i Sverige och Danmark. Via Boxer och PlusTV erbjuder vi hushåll betal-tv-tjänster i Sverige, Danmark och Finland. År 2009 omsatte Teracom Group cirka 3,4 miljarder kronor och hade drygt 600 anställda. Mer information finns på www.teracom.se/Teracom-koncernen