Antennbyte på tv-masten i Sunne/Blåbärskullen

Under tiden 31 augusti – 16 september genomför Teracom AB ett omfattande underhållsarbete på storstationen i Sunne/Blåbärskullen. Under arbetets gång kommer antennen högst upp i masten att bytas med hjälp av helikopter.

Under den perioden kommer alla tv-sändningar att gå med reducerad effekt. Under dagtid kommer det även att vara kortare sändningsuppehåll. För de som tittar på tv med egen antenn och tar in sändningarna via Sunne/Blåbärskullen kan det komma att bli störningar. Även underliggande sändare kommer att påverkas, se listan nedan.

- Den fyra ton tunga toppspiran på Sunne/Blåbärskulle storstation är 30 år gammal och måste därför bytas ut så att Teracom även i framtiden ska kunna garantera hög driftsäkerhet och kvalitet för tv-sändningarna, säger Marcus Hartmann presschef Teracom Boxer Group

Den mest spektakulära delen av arbetet kommer att ske den 5 september, när den gamla antennen lyfts av och den nya lyfts på med helikopter. Mer information och särskild pressinbjudan kommer att skickas ut inför det arbetet.

Övriga sändare som kan påverkas:

Bjurberget/Hemtjärn, Bogranen, Fredros, Gräsmark, Gunnarsskog, Hovfjället, Häljesboda, Höljes, Lekvattnet, Åmotfors och Östmark.

Mer information finns på Teracoms hemsida www.teracom.se

Privatpersoner som tittar på tv via marknätet kan hitta mycket information om tv-mottagning och störningar på https://www.teracom.se/privat/

Marcus Hartmann, presschef Teracom Boxer Group,

marcus.hartmann@teracomboxer.com

Teracom AB är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett. Teracom AB sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och moderna kommunikationslösningar till företag och organistationer.

Teracom AB är en del av Teracom Boxer Group. Koncernen består av Teracom och Boxer, i Sverige och i Danmark. Mer information finns på b2b.teracom.se, samt www.teracomboxer.com