Antennbytet i Sunne/Blåbärskullen; Helikopterlyftet genomförs på måndag

På måndag den 5 september kommer en helikopter lyfta av den gamla antennen på tv-masten i Sunne och därefter lyfta på en ny antenn.

Som tidigare meddelats genomför Teracom AB ett omfattande underhållsarbete på tv-masten i Sunne/Blåbärskullen. Under arbetets gång kommer antennen högst upp i masten att bytas med hjälp av helikopter.

Arbetet med antennbytet kommer att pågå från 31 augusti till 16 september. Under den perioden kommer alla tv-sändningar att gå med reducerad effekt. Under dagtid kommer det även att vara kortare sändningsuppehåll. För de som tittar på tv med egen antenn och tar in sändningarna via Sunne/Blåbärskullen kan det komma att bli störningar.

På måndag förmiddag sker den mest spektakulära delen av arbetet då toppspiran byts ut medhjälp av helikopter.

Ungefärliga hålltider:

09.30 Helikoptern anländer

Ca 10.00 Första lyftet sker

Arbetet beräknas ta ungefär fem timmar. Tiderna är med förbehåll för att det kan bli förseningar på grund av arbetets komplicerade natur samt beroende på väder. Går det inte att genomföra arbetet på måndag sker det på tisdag.

Det kommer finnas personal från Teracom AB på plats som kan berätta mer om arbetet och antennen.

Vägbeskrivning:

Ta E45 från Karlstad. Ta av mot Gräsmark, fortsätt ca 11,5 kilometer till vägskylt Manskog/Arvika, sväng vänster och fortsätt 7 km. Ta sedan höger mot stationen. Utanför vägbommen vid stationen kommer finnas plats för att följa arbetet med lyftet.

Marcus Hartmann, presschef Teracom Boxer Group,

marcus.hartmann@teracomboxer.com

Teracom AB är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett. Teracom AB sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och moderna kommunikationslösningar till företag och organistationer.

Teracom AB är en del av Teracom Boxer Group. Koncernen består av Teracom och Boxer, i Sverige och i Danmark. Mer information finns på b2b.teracom.se, samt www.teracomboxer.com