Bättre förutsättningar för hdtv i Storstockholmsområdet

Från och med den 7 april förbättras förutsättningarna för att ta emot hdtv i Storstockholmsområdet. Då genomför Teracom en frekvensändring för vissa av hdtv-kanalerna i marknätet.

Den 7 april kommer Teracom att genomföra ett förbättringsarbete för tv-tittarna i Storstockholm. Anledningen till bytet är förbättra mottagningsförhållandena och täckningen i området. Förändringen berör de hushåll som tittar på hdtv och hämtar sin signal från sändarstationen i Nacka, eller från någon av stationerna Marieberg, Bergshamra och Norrtälje.

– Det här är ett relativt stort arbete, som inleddes redan den sista mars. Enligt vår uppskattning är det emellertid först den sjunde april som tv-tittarna kommer märka av arbetet. De måste då göra en ominstallation av sin box eller tv för att kunna fortsätta att titta på kanalerna, säger Lotta Darlin, press-och informationsansvarig på Teracom.

Fem hdtv-kanaler omfattas av arbetet

Fem kanaler, som sänds i högupplöst format omfattas av arbetet. Kanalerna är:

• SVT1 HD
  • SVT2 HD
  • TV3 HD
  • TV4 HD
  • Kanal5 HD

Arbetet innebär att det nät, där de fem hdtv-kanalerna sänds, byter frekvenskanal från befintlig kanal 59 till den nya kanalen 39. För att kunna fortsätta att titta på kanalerna som vanligt måste en kanalsökning/ominstallation av tv-mottagaren göras. Det görs enkel med fjärrkontrollen.

– Detta är en del av Teracoms ständiga förbättringsarbete. Vi har fått indikationer att vissa hushåll har haft svårt att ta emot hdtv-kanalerna och därför genomför vi nu denna förändring. Förenklat sett så innebär en lägre frekvenskanal att signalen sprider sig längre jämfört med om en hög kanalplats används, säger Lotta Darlin.

Under dagen den 7 april kommer det att förekomma sporadiska avbrott i utsändningen av de fem hdtv-kanalerna mellan kl 10-17. I Norrtälje kan det dock handla om något längre avbrott under denna tid.

För en mer detaljerad beskrivning av arbetet, läs här: http://www.teracom.se/Sandarinformation/Natmeddelanden/Kanalbyte-pa-mux-6-i-Stockholm/

För mer information:

Lotta Darlin, pressansvarig Teracom, 0708 -91 21 07, lotta.darlin@teracom.se

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Koncernen, Teracom Group,  består av Teracom och Boxer. Via Boxer erbjuder vi hushåll betal-tv-tjänster i Sverige och Danmark. Koncernen omsätter ca 4,4 miljarder kronor och har omkring 700 anställda. Mer information finns på www.teracom.se.