Bättre tv-utsändning i Borgholm

Den sista oktober färdigställs ett större arbete på Teracoms radio- och tv-station i Borgholm. Arbetet medför förbättrad utsändningskvalitet och bättre täckning. Dessutom inleds sändningar i hd vilket innebär en skarpare och mer detaljrik bild.

Till den sista oktober färdigställs ett större arbete på sändarstationen Borgholm Ramsättra. Sändaren kommer att få en mer stabil matning från sändarstationen i Emmaboda samt ett nytt antennsystem. Det innebär en jämnare kvalitet på utsändningen samt en bättre täckning över tätorten Borgholm.

– Förbättringen är en del i det arbete som vi genomför på Öland och förhoppningsvis kommer den uppgraderade sändarstationen i Borgholm hjälpa tv-tittare som tidigare har haft problem, säger Lotta Darlin, pressansvarig på Teracom.

Åtta ny hdtv-kanaler

Den sista oktober inleds även högupplösta sändningar från Borgholm och ett antal nya kanaler sänds ut. Kanalerna är dels fri-tv-kanaler, som går att titta på utan abonnemang, dels betal-tv-kanaler som ingår i Boxers tv-paket. Sveriges Televisions båda huvudkanaler – SVT1 och SVT2 – kommer båda att sändas i högupplöst format.

Rätt antenn på taket

Digital-tv via marknätet sänds idag ut i UHF-bandet och tas emot med en vanlig tv-antenn. Hdtv-kanalerna från Borgholm Ramsättra kommer att sändas i två nya nät. Det ena nätet, mux 6, kommer att använda frekvenser i UHF-bandet, medan mux 7, kommer att använda frekvenser i VHF-bandet. Det innebär att hushållen som hämtar sin signal från Borgholm Ramsättra och vill kunna titta på alla hdtv-kanaler, även behöver en antenn som klarar VHF.

– Orsaken till att vi använder VHF-bandet är att det i dessa områden saknas utrymme i UHF-bandet. Så genom att använda VHF kan vi nå ut i hela landet med hdtv-kanalerna, säger Lotta Darlin.

Nya tv-kanaler:

Mux 6 (UHF):

• SVT1 HD
  • SVT2 HD
  • TV3 HD
  • TV4 HD
  • Kanal 5 HD

Mux 7 (VHF):

• National Geographic Channel HD
  • MTVN HD
  • C More Live/Firs+ HD
  • TV4 News (i standardformat)
  • C More Fotboll/Hockey/Kids
    (i standardformat)

Hur fungerar det?

Tekniken som möjliggör hdtv i marknätet är standarden DVB-T2 och komprimeringstekniken MPEG4. DVB-T2 gör det möjligt att sända flera megabit per sekund och för att utnyttja sändarnäten maximalt och få plats med hdtv-sändningarna krävs att de komprimeras med den nya tekniken MPEG4.

För att kunna se hdtv via marknätet krävs att tittaren har en hd-ready tv och en mottagare som klarar DVB-T2 och MPEG4 (inbyggd eller i separat box). Några av kanalerna är fria, men för att se hela utbudet krävs abonnemang hos Boxer.

För mer information:

Lotta Darlin, pressansvarig Teracom AB, 0708 -91 21 07

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Koncernen består av Teracom, Boxer och PlusTV. Via Boxer och PlusTV erbjuder vi hushåll betal-tv-tjänster i Sverige, Danmark och Finland. Koncernen omsätter ca 4 miljarder kronor och har omkring 700 anställda. Mer information finns på www.teracom.se.