Com Hem flyttar till Kaknästornet

Redan under 2015 påbörjades arbetet med att utöka kapaciteten och utrymmet för fler servrar och utrustning i Kaknästornet Arbetet är nu klart och Com Hem flyttar nu in delar av sin tekniska utrustning till Kaknästornet.

En kombination av nya affärer och det faktum att det börjar bli trångt i Com Hems befintliga lokaler gjorde att Com Hem sökte efter en säker och stabil plats för sina servrar. Under förra året valdes Kaknästornet som den nya platsen och Teracom AB som leverantör. Com Hem har nu flyttat en del av sin tekniska utrustning från Nacka samt påbörjat testningen för att även genomföra den tekniska överföringen.

Com Hem har i samband med flytten också valt att välja Teracom som leverantör av programkanaler. Kaknästornet är Sveriges största Mediahub och levererar samtliga programkanaler till Com Hem för vidaredistribution till hushållen.

Vi valde Teracom och Kaknästornet för den säkerhet, flexibilitet och tillgänglighet som Kaknästornet kan erbjuda samt möjligheten att få tillgång till samtliga programkanaler från Teracom, säger Emma Svalin Sahlman, chef för operations på Com Hem

-  Utbyggnaden i Kaknäs erbjuder befintliga och nya kunder en toppmodern infrastruktur med ett skalskydd i absolut världsklass. Det är roligt att en kund som Com Hem är en av de första som flyttar in när Teracom satsar på datacenter. Vi är på rätt väg inom detta område och vi ser fram emot utveckla detta vidare, i Kaknästornet och andra lokaler runt om i Sverige, säger Mattias Öhman, affärsområdeschef Telekom på Teracom AB.

Marcus Hartmann, presschef Teracom Boxer Group, 070-310 17 63 marcus.hartmann@teracomboxer.com

Com Hem levererar tv telefoni och höghastighetsbredband till svenska konsumenter och företag. Vi är en av Sveriges ledande operatörer med över 1,9 miljoner anslutna hushåll till vårt nät som gör det möjligt för oss att erbjuda våra digitala tjänster till 40 % av alla svenska hushåll.

Teracom AB är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett. Teracom AB sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och moderna kommunikationslösningar till företag och organistationer.

Teracom AB är en del av Teracom Boxer Group. Koncernen består av Teracom och Boxer, i Sverige och i Danmark. Mer information finns på b2b.teracom.se, samt www.teracomboxer.com

Citat

Utbyggnaden i Kaknäs erbjuder befintliga och nya kunder en toppmodern infrastruktur med ett skalskydd i absolut världsklass. Det är roligt att en kund som Com Hem är en av de första som flyttar in när Teracom satsar på datacenter. Vi är på rätt väg inom detta område och vi ser fram emot utveckla detta vidare, i Kaknästornet och andra lokaler runt om i Sverige.
Mattias Öhman, affärsområdeschef Telekom