Födelsedagskalas när Kaknästornet fyller 50 år

I år fyller Kaknästornet 50. Tornet, som invigdes av Olof Palme 1967, har sedan dess varit ett av Stockholms mest kända landmärken och samtidigt utgjort en grundbult i de svenska radio- och tv-utsändningarna.

Lördag 13 maj kommer Teracom AB uppmärksamma detta vid Kaknästornet med en festfylld dag för hela familjen. Det kommer finnas möjlighet med hjälp av Virtual reality göra en rundvandring i tornet och samtidigt lära sig mer om Kaknästornets historia, nutid och framtid.

På plats kommer det finnas aktiviteter för barn, till exempel hoppborgar, ansiktsmålning, pysselhörna med legobygge och möjlighet att vika och smycka egna Kaknästorn. Dessutom kommer födelsedagsbarnet såklart firas med tårta, bulle, kaffe och Festis, gratis för alla besökare.

-  Kaknästornet har varit en central del av Stockholms skyline under 50 år, samtidigt som det spelat en viktig roll för distributionen av radio och tv över hela Sverige. Nu vill vi fira det ordentligt, dels med ett evenemang vid tornet, dels med aktiviteter på internet där alla kan delta med sina egna bilder och minnen, säger Marcus Hartmann, kommunikations- och marknadschef på Teracom AB.

Om Kaknästornet

När tornet invigdes bestod det svenska tv-nätet av en enda svartvit, analog kanal. I dagsläget passerar över 600 kanaler Kaknästornets utrustning för vidare distribution till Teracoms olika kunder. Till skillnad mot vad många tror sker ingen regelrätt utsändning från Kaknästornet, trots höjden. Det är istället Nackamasterna som förser Stockholmsområdet med marksänd TV och radio. Kaknästornet fungerar istället som distributions- och logistikcentral för rörlig bild och ljud. Via satellit och fiber tas hundratals kanaler emot, därefter paketeras innehållet om till lämpligt format och skickas vidare ut i olika nät.

Korta fakta om Kaknästornet

• Började byggas 1963
  • Invigdes 1967
  • Höjd: 155 meter, 170 inklusive mast
  • Våningar: 34
  • Hissar: Två stycken snabb­gående (18 km/tim)
  • Vikt: 10 600 ton
  • Antal kanaler som passerar: 600
  • Fönstren i Kaknästornet är belagda med en tunt lager guld som reflekterar en stor del av solstrålningen
  • Tornet är byggt för att motstå vindstyrkor på upp till 40 m/s vid marken respektive 50 m/s i tornets topp.

Presskontakt:

Christina Bylin

Kommunikatör Teracom AB

christina.bylin@teracom.se

Pressjour: 08 - 555 421 55

Teracom AB erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Företaget är en del av Teracom Group som består av Teracom i Sverige samt Teracom i Danmark. Mer information finns på www.teracom.se.