Fortsatt positivt resultat för Teracom

Medieoperatören Teracom redovisar idag sin delårsrapport för perioden 1 januari – 30 juni 2007.

Koncernchefens kommentar

– Teracom-koncernen fortsätter att visa en god utveckling med förbättrade intäkter och ett positivt rörelseresultat, säger Crister Fritzson, vd och koncernchef i Teracom. Intäkterna ökar med 10 procent jämfört med motsvarande period 2006 och rörelseresultatet uppgår till 184 MSEK, en förbättring med 21 procent.

Juli – september 2007 i sammandrag
• Intäkter 824 (750) MSEK
• Rörelseresultat 184 (152) MSEK
• Resultat efter skatt 159 (119) MSEK
• Resultat per aktie, före och efter utspädning 544 (400) SEK
• Avkastning på eget kapital 10% (7%)

Januari – september i sammandrag
• Intäkter 2 453 (2 207) MSEK
• Rörelseresultat 451 (356) MSEK
• Resultat efter skatt 342 (266) MSEK
• Resultat per aktie, före och efter utspädning 1 136 (893) SEK
• Avkastning på eget kapital 20% (16%)

Väsentliga händelser juli – september 2007
• Övergången till digital-tv fortsätter framgångsrikt. Under kvartalet går hushållen i Värmland, Västerbotten, Bohuslän och Dalsland helt över till digitala sändningar.

• Antalet Boxerkunder ökar med 15 000 under tredje kvartalet och uppgår till totalt 693 000 den sista september 2007.

• Svenska Bostäder och Teracom träffar en överenskommelse om att ta fram en gemensam öppen plattform för iptv och andra interaktiva tv-baserade tjänster via Svenska Bostäders bredbandsnät. Ett samarbete inleds för att bland annat utreda förutsättningarna att få in de fria tv-kanalerna i Svenska Bostäders nät.

• Sveriges största bostadsrättsförening, Masthugget i Göteborg, tecknar avtal med Teracom. Uppgörelsen innebär att de boende i fastigheterna får tillgång till tjänster som Internet, iptv och ip-telefoni genom ett öppet bredbandsnät.

• Teracom tecknar en överenskommelse med Svenska Spel om att använda Teracoms nya lösning för digitala skyltar, Teracom Mediacast. I en första fas omfattas 150 av Svenska Spels ombud.

• Under kvartalet rekryteras ytterligare två personer till Teracoms företagsledning. Peo Gaasvik utses till ny teknisk direktör med ansvar för Teracoms teknikavdelning och Magnus Oldenburg till ny IT-direktör och avdelningschef för IT.

• I början av augusti drabbas västra och södra Sverige av ett omfattande avbrott i det digitala tv-nätet. Även radions FM4-sändningar drabbades. Avbrottet orsakas av en bruten fiberförbindelse i Göteborg. Teracom genomför förbättringsarbeten i området inför höstens övergång till digital-tv och nätet är därför inte i normaldrift. Det reservsystem som automatiskt ska träda i kraft vid avbrott fungerar inte. Under perioden har sändarnätet återställts i normaldrift med redundanta system.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
Under hösten genomfördes den sista etappen i övergången till digital tv och från den 15 oktober är det analoga nätet släckt i hela Sverige.

Rapporten finns i sin helhet på www.teracom.se.