Helikopterlyftet i Uppsala Vedyxa

Imorgon, torsdagen den 27 augusti, kommer en helikopter lyfta av den gamla antennen i Vedyxa och sedan lyfta på den nya.

Som vi tidigare meddelat som genomför under vecka 35 Teracom AB ett omfattande underhållsarbete på sändarstationen i Uppsala/Vedyxa. Under arbetets gång kommer antennen högst upp i masten att bytas med hjälp av helikopter.

Arbetet med antennbytet pågår från 25 till 31 augusti. Under den perioden kommer alla tv-sändningar att gå med reducerad effekt. Under dagtid kommer det även att vara kortare sändningsuppehåll. För de som tittar på tv med egen antenn och tar in sändningarna via Uppsala/Vedyxa kan det komma att bli störningar. Ambitionen är att gå tillbaka till normal effekt under helgen.

Imorgon förmiddag sker den mest spektakulära delen av arbetet då själva helikopterlyftet av antennen genomförs. Media är välkomna att närvara.

Ungefärliga hålltider:

09.30 Helikoptern anländer från Norge

Ca 10.00 Första lyftet sker

Tiderna är med förbehåll för att det kan bli förseningar på grund av arbetets komplicerade natur. Det kommer finnas personal från Teracom AB på plats som kan berätta mer om arbetet och antennen.

Vägbeskrivning:

Åk mot Almunge, Edsbro väg 282, kör ca 4 km och vik av till vänster. Skylt "Vedyxa" kör sedan cirka 1 km.

Marcus Hartmann, presschef Teracom Boxer Group, 070-310 17 63 marcus.hartmann@teracomboxer.com

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Koncernen, Teracom Boxer Group,  består av Teracom och Boxer. Via Boxer erbjuder vi hushåll betal-tv-tjänster i Sverige och Danmark. Koncernen omsätter ca 4,4 miljarder kronor och har omkring 700 anställda. Mer information finns på www.teracom.se.