Nya frekvenser för marksänd tv i östra Småland och på Öland

För att förbättra mottagningsmöjligheterna för SVT:s kanaler genomför Teracom frekvensförändringar i det marksända tv-nätet onsdagen den 29 oktober.

Förändringarna berör de som tittar på tv med egen antenn och tar emot sändningarna från stationerna Emmaboda/Bälshult, Borgholm/Ramsättra, Brömsebro eller Färjestaden/Algutsrum. Syftet med frekvensändringen är att förbättra mottagningsmöjligheterna för tv-tittarna som tar emot signalen från någon av dessa stationer.

– Förändringen är framtagen i samråd med Boxer, lokala installatörer och med mätningar och input från tittare som underlag, säger Lotta Darlin, informationschef på Teracom.

Vad händer hemma hos tv-tittarna?

Under dagen kommer sändarstationerna att byta frekvenskanaler. De kanaler som berörs är fri-tv-kanalerna SVT1, SVT2, Barnkanalen, Kunskapskanalen och SVT24. Dessutom berörs betal-tv-kanalerna Kanal 9, TV10, Discovery Channel, Eurosport, Eurosport 2, Nickelodeon, TLC, Horse1, MTV, Comedy Central, Al Jazeera och History.

Arbetet kommer att genomföras den 29 oktober och kan innebära ett antal kortare sändningsuppehåll efter klockan 10.00. För att hitta de nya frekvenskanalerna behöver tittarna göra en kanalsökning/ominstallation av tv-mottagaren efter klockan 17.00 då arbetet ska var klart. Det görs enkelt med fjärrkontrollen till digital-tv-boxen.

För mer information kontakta:

Lotta Darlin, Informationschef Teracom, lotta.darlin@teracom.se, 0708-91 21 07

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Koncernen, Teracom Group,  består av Teracom och Boxer. Via Boxer erbjuder vi hushåll betal-tv-tjänster i Sverige och Danmark. Koncernen omsätter ca 4,4 miljarder kronor och har omkring 700 anställda. Mer information finns på www.teracom.se.