Nytt antennsystem i Emmaboda ska förbättra mottagningen av tv

Från och med den 25 september och cirka elva veckor framåt genomför Teracom ett omfattande arbete med att byta ut hela antennsystemet på sändaren i Emmaboda. Arbetet syftar till att höja driftsäkerheten och förbättra mottagningsmöjligheterna i området.

Den befintliga antennen är från 70-talet och är optimerad för att sända en kanal. Den nya antennen kommer att ha en betydligt jämnare spridning av signalen över alla frekvenser, vilket kommer att höja driftsäkerheten och förbättra mottagningsmöjligheterna generellt i täckningsområdet.

Under perioden kommer tv-sändningarna för de flesta tv-kanalerna att ske med reducerad effekt, vilket kan påverka tv-mottagningen och innebära störningar för hushåll i området. På de allra flesta platser förväntas signalnivån ändå vara tillräcklig från sändarstationen i Emmaboda. Av säkerhetsskäl kan vissa kortare avbrott förekomma under dagtid, då Teracoms höghöjdstekniker arbetar i masten.

För mer information:

Lotta Darlin, pressansvarig Teracom AB, 0708 -91 21 07

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Koncernen består av Teracom, Boxer och PlusTV. Via Boxer och PlusTV erbjuder vi hushåll betal-tv-tjänster i Sverige, Danmark och Finland. Koncernen omsätter ca 4 miljarder kronor och har omkring 700 anställda. Mer information finns på www.teracom.se.