Omfattande frekvensförändringar runt Gävle, Uppsala och Östhammar

Imorgon, tisdagen den 8 november, genomför Teracom en mycket omfattande frekvensomläggning runtomkring Gävle, Uppsala och Östhammar. Även boende i Hofors, Ockelbo, Sandviken, Älvkarleby, Norrtälje, Tierp, och Knivsta påverkas av förändringarna Arbetet beräknas pågå mellan klockan 10 och 18.

Teracom AB genomför en frekvensomläggning i marknätet för att frigöra det så kallade 700 MHz-bandet, och för att säkerställa att tittarna ska få samma utbud som idag. Arbetet, som inleddes i mars 2016 innebär att frekvenser för tv-sändningarna i marknätet kommer bytas, och därför behöver tittare som tar emot tv-sändningar via egen antenn göra en kanalsökning efter klockan 18.

Tisdagen den 8 november är det dags för områdena runt omkring Gävle, Uppsala och Östhammar att genomföra frekvensförändringar för tv. Under arbetet mellan klockan 10 och 18 kommer det vara störningar och uppehåll i tv-sändningarna.

- Det är ett stort område med många hushåll som tar emot tv via marknätet. Vi är dock väl förbereda och kommer gör allt vi kan för att det ska ske så enkelt och smidigt som möjligt för alla tittare, säger Marcus Hartmann presschef Teracom AB.

- Det känns bra att vi kan säkerställa att tittarna får tillgång till lika många tv-kanaler även efter frekvensomläggningen, fortsätter Marcus Hartmann.

Mer information och fakta om arbetet och varför det genomförs finns i bilagor till detta pressmeddelande.

Marcus Hartmann, presschef Teracom Boxer Group,

marcus.hartmann@teracomboxer.com

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Teracom AB är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett. Teracom AB sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och moderna kommunikationslösningar till företag och organisationer.

Teracom AB är en del av Teracom Boxer Group. Koncernen består av Teracom och Boxer, i Sverige och i Danmark. Mer information finns på www.teracom.se, samt www.teracomboxer.com