Öppen tv via bredband verklighet i Sundsvall, Timrå, Ånge och Härnösand

Svenska Basboxbolaget, ett dotterbolag till medieoperatören Teracom, och stadsnätsoperatören ServaNet har tecknat ett avtal som innebär att stadsnäten i Sundsvall, Timrå, Ånge och Härnösand får en gemensam öppen plattform för tv via bredband.

Från och med den 1 oktober kommer ca 12 000 hushåll i ServaNets bredbandsnät själva kunna välja vad de vill abonnera på från ett brett utbud av flera olika leverantörer. Tjänster som standard-tv, hdtv och andra mer interaktiva tjänster levereras via en och samma mottagare, basboxen. Om kunden vill byta leverantör behöver boxen inte bytas ut, något som ökar valfriheten för tv-tittarna.

– I vår strävan efter att vara Medelpads ledande bredbandsleverantör där kundnyttan sätts i centrum är avtalet med Svenska Basboxbolaget ett mycket viktigt steg på vägen, säger Göran Sörell, vd ServaNet. Nu kan vi erbjuda våra kunder samma öppenhet vad det gäller val av tv-utbud som vi sedan tidigare gör när det gäller internet och ip-telefoni.

– Avtalet med Servanet visar att förvärvet av Svenska Basboxbolaget ytterliggare förstärker Teracoms position som medieoperatör på den svenska marknaden, säger Crister Fritzson, vd Teracom. Lanseringen i stadsnäten i Sundsvall, Timrå, Ånge och Härnösand gör att vi nu kan erbjuda ett stort antal nya hushåll en attraktiv tv-lösning.