Sveriges största mobil tv test igång

Idag startar Sveriges största test av mobil tv. Bakom testet står Teracom tillsammans med sina partners ATG, Boxer, Nokia, SVT/UR, Sveriges Radio och Telenor. Testet kommer att pågå i tre månader.

Intresset för mobil tv via det digitala marknätet är mycket stort, både hos marknadens aktörer och hos allmänheten. Idag startar testet, vilket är det mest omfattande hitintills i Sverige. Syftet med testet är framför allt att undersöka vad konsumenterna tycker om tjänsten som sådan. Bland annat ska betalningsvilja, upplevelsen och utbudet utvärderas för att underlätta en framtida kommersiell lansering av mobil tv i Sverige.

– Vår förhoppning är att kunna erbjuda kommersiella tjänster under 2007. Men det förutsätter att våra politiker tar frågan på allvar och fattar ett snabbt beslut om tillståndsgivning och frekvenstilldelning, annars är risken stor att Sverige hamnar på efterkälken när det gäller mobil tv, säger Bengt Broman vd Teracom.

Testet kommer att pågå i drygt tre månader. Under perioden kommer 400 deltagare få testa direktsänd tv och radio i mobilen i Stockholms innerstad och Sundbyberg. Tretton tv-kanaler och tre radiokanaler ingår i utbudet. Två av radiokanalerna är unika webbkanaler och sänds inte i det ordinarie FM-utbudet. Urvalet av konsumenter är ett tvärsnitt av mobiltelefonanvändarna i Sverige, med en viss betoning mot teknikälskare, så kallade early adopters. Att inte enbart fokusera på de redan teknikfrälsta är ett medvetet val för i förlängningen kunna ta fram tjänster som passar flera typer av användare.

– Teracom bygger öppna nät för många intressenter för att därmed inte utesluta några konsumenter. Under pilotprojektet har vi en stor bredd bland våra samarbetspartners, något som också skapar möjligheter att utveckla mobila interaktiva tv-tjänster genom att kombinera mobil tv med mobiltelefoni, säger Bengt Broman.

För programinnehållet står ATG, Boxer, SVT/UR och Sveriges Radio. Testet kommer att genomföras på Nokias plattform (Nokia Mobile Broadcast Solution 3.0 för DVB-H) och deltagarna kommer att använda Nokias N92. Teracom ansvarar för nätet, utsändningen samt drift av plattformen. Kontakter med användarna och kundtjänst tar Telenor och Boxer hand om under testperioden. Utvärderingen och urvalet av testpiloter genomförs av analysföretaget MMS (Mediamätning i Skandinavien).

Utbudet kommer att bestå av både fri-tv och betal-tv. Frikanalerna som kommer att sända är SVT1, SVT24, TV4, samt radiokanalerna SR P1, SR P3 Star och SR Sisuradio. Betalkanalerna som sänder är ATG Live, BBC World, CANAL+ Sport, Discovery Channel, Disney Channel, Eurosport, Kanal 5, MTV Shorts, Star och The Voice.