SVT-kanaler sänds i hd i marknätet

SVT och Teracom har tecknat ett sexårigt avtal kring distribution i marknätet. Nytt är att fler kanaler från SVT kommer sändas i hd från 2015.

Det är ett omfattande avtal som nu har tecknats. Liksom tidigare omfattar avtalet en rikstäckande distribution av SVTs kanaler, SVT1, SVT2, Barnkanalen/SVT24 och Kunskapskanalen.

Redan idag sänds SVT1 och SVT2 i högupplöst format. I det nya avtalet har Teracom och SVT kommit överrens om att ytterligare två kanaler kommer sändas i hd-format, Barnkanalen/SVT24 och Kunskapskanalen.

– Marknätet är med sin täckning i hela landet en central plattform för SVT. Vi är glada att hela Sveriges befolkning nu får tillgång till alla våra kanaler i högupplöst format, säger Per Björkman, distributionschef på SVT.

Fri-tv är basen i Teracoms verksamhet och SVT står för en stor del av tittandet i Sverige idag.

– På Teracom är vi mycket glada över avtalet med SVT. Det skapar förutsättningar för ett starkt utbud i marknätet i hela Sverige de kommande sex åren, säger Magnus Rosenberg, marknad- och försäljningsdirektör på Teracom.

Presskontakt:

Lotta Darlin, informationschef Teracom, 0708-91 21 07, lotta.darlin@teracom.se

Magnus Rosenberg, marknad- och försäljningsdirektör Teracom, 08- 55 54 20 07, magnus.rosenberg@teracom.se

Per Björkman, distributionschef, Sveriges Television AB, 08-784 88 31, per.bjorkman@svt.se

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Koncernen, Teracom Group,  består av Teracom och Boxer. Via Boxer erbjuder vi hushåll betal-tv-tjänster i Sverige och Danmark. Koncernen omsätter ca 4,4 miljarder kronor och har omkring 700 anställda. Mer information finns på www.teracom.se.