Teracom håller ice.net:s nät vid liv

Idag kom beskedet att operatören ice.net (fd Nordisk Mobiltelefon Sverige AB) försätts i konkurs. Medieoperatören Teracom, som sköter större delen av drift och service, har beslutat sig för att inte omgående släcka det rikstäckande mobiltelefonnätet i och med konkursansökan.

Teracoms avsikt är att ha en nära kontakt med konkursförvaltaren för att utvärdera om det trots allt går att driva ice.net:s verksamhet vidare.

– Vi vill vänta en tid, tills vi sett vad som kommer att hända med ice.net:s verksamhet vid en konkursutredning. Att omgående släcka ner nätet skulle bara drabba ice.net:s alla kunder, säger Crister Fritzson vd Teracom.

ice.net erbjuder mobiltelefoni och mobilt bredband med Turbo 3G i hela Sverige. Det mobila bredbandsnätet, som har mycket höga surfhastigheter, täcker cirka 90 procent av landets yta inklusive hela kustbandet. Framför allt är täckningen mycket god i glesbygd.

Rekonstruktion av ice.net har pågått sedan slutet av november 2008. Teracom har under den tiden aktivt försökt bidra till lösa den uppkomna situationen tillsammans med bolaget och potentiella investerare som varit beredd att ta över verksamheten. Men då en allt för stor andel av borgenärskollektivet inte accepterat förslagen till skuldnedskrivning försätts nu bolaget i konkurs. Teracom hoppas ändå att det skall bli en snabb och positiv lösning på den uppkomna situationen.

– Vi beklagar ice.net:s konkurs. Teracom har dock en förhoppning om att någon ny ägare snabbt kommer in och tar över ice.net:s verksamhet, säger Crister Fritzson.

ice.net är verksamt i Sverige, Norge och Danmark och är ett helägt dotterbolag till Nordisk Mobiltelefon AB.