Teracom-koncernen 2008 - Första året med enbart digital-tv

Teracom redovisar idag sin bokslutskommuniké för perioden 1 januari – 31 december 2008.

Koncernchefens kommentarer:
Teracom-koncernen visade en stabil ekonomisk utveckling under 2008 och den finansiella ställningen är fortsatt god. De totala intäkterna om 3 188 MSEK och resultat efter skatt om 421 MSEK var emellertid lägre jämfört med föregående år.

– Vi har inte mötts av några större överraskningar under året och resultatet ligger väl i linje med vad vi förväntat oss, säger Crister Fritzson, vd och koncernchef Teracom. Då det analoga nätet nu är släckt var vi medvetna om att intäkterna inom segmentet Tv och Radio skulle minska. Vi ser även att de planerade aktiviteterna för kostnadsbesparingar som har genomförts under året har gett önskad effekt. Däremot har PTS prisreglering påverkat koncernens resultat på ett negativt sätt.

Oktober – december 2008 i sammandrag
• Intäkter 818 (859) MSEK
• Rörelseresultat 184 (174) MSEK
• Resultat efter skatt 128 (128) MSEK
• Resultat per aktie, före och efter utspädning 400 (424) SEK

Januari – december 2008 i sammandrag
• Intäkter 3 188 (3 312) MSEK
• Rörelseresultat 581 (625) MSEK
• Resultat efter skatt 421 (470) MSEK
• Resultat per aktie, före och efter utspädning 1 320 (1 560) SEK
• Avkastning på eget kapital 24% (26 %)

Väsentliga händelser oktober - december 2008
• Den 21 november förvärvade Teracom 30 procent av aktierna i Boxer TV-Access AB av riskkapitalbolaget 3i. Köpeskillingen uppgick till 900 MSEK och genom köpet blev Teracom ensam ägare av bolaget.
• Danska Boxer TV A/S meddelade att bolaget kommer att tidigarelägga starten av digital-tv på Jylland till den 1 februari. Ett stort antal tv-apparater med inbyggda digital-tv-mottagare har godkänts för det danska digitala marknätet, vilket beräknas gynna utvecklingen av marksänd digital-tv i Danmark.
• Utbyggnaden av det femte sändarnätet, mux 5, fortsatte, vilket gav tv-tittare som tar emot sin tv-signal från någon av sändarna Örnsköldsvik, Kiruna, Hudiksvall, Nässjö, Sollefteå, Åre, Härnösand, Kalix, Överkalix, Emmaboda, Vislanda eller Pajala tillgång till ett större betal-tv-utbud. Hela utbyggnaden beräknas vara avslutad i november 2009.
• Den 1 december lanserade Boxer TV Access tv via bredband i ett antal utvalda bredbandsnät. Satsningen är en del av Boxers strategi att erbjuda tjänster via olika tekniska plattformar.
• Teracom tecknade avtal om att leverera bredband, tv och telefoni via öppna bredbandsnät till boende i LudvikaHem AB och Sölvesborgshem AB. Avtal tecknades även med Uddevalla Energi AB. Överenskommelsen innebär att Teracom möjliggör för triple-play-tjänster och skapar valfrihet i energibolagets stadsnät.
• Som ett led i arbetet med att se över koncernens gemensamma strategier har Teracom beslutat att avveckla sin verksamhet inom digital kundkommunikation/digitala skyltar.
• Boxer TV-Access godkände den första inspelningsbara digitalboxen för marknätet som också kan ta emot de tv-kanaler som kommer att sändas med den nya MPEG4-tekniken. Boxen kan ta emot HD-sändningar.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
• Den 1 januari 2009 påbörjade det helägda dotterbolaget Comet Networks sin verksamhet inom öppna bredbandsnät. Vd för bolaget blir Robert Nilsson. Den bredbandsverksamhet som idag bedrivs inom Teracom kommer under första kvartalet att överföras till det nya bolaget.
• Bildandet av Comet Networks är en del i en större förändring av Teracom-koncernen, vilken syftar till att skapa en mer effektiv organisation, som kan fokusera och renodla sina olika verksamheter. Crister Fritzson fortsätter som koncernchef och vd för Teracom och Per Norman, vd Boxer TV-Access är utsedd till vice koncernchef.

Rapporten finns i sin helhet på www.teracom.se