Teracom-koncernen investerar i den nordiska betal-tv-marknaden

Teracom redovisar idag sin delårsrapport för perioden 1 januari – 30 september 2009.

JANUARI - SEPTEMBER 2009 I SAMMANDRAG • Intäkter 2 444 (2 220) MSEK • Rörelseresultat 420 (448) MSEK • Resultat efter skatt 249 (344) MSEK • Resultat per aktie, före och efter utspädning 996 (1 376) SEK Teracom-koncernen är inne i en investeringsfas där stora satsningar framförallt görs på den danska betal-tv-marknaden inför släckningen av det analoga marknätet den 1 november. Fokus ligger på att marknadsföra fördelarna med Boxers paketering av kanaler, som ger tittarna en hög grad av flexibilitet och valfrihet till bra priser. Mottagandet från de danska hushållen har hittills varit positivt och antalet kunder växer kontinuerligt. – Det underliggande rörelseresultatet i den svenska verksamheten förbättrades med 21 procent under kvartalet. Den stabila intäkts- och resultatutvecklingen, med en allt bättre marginal, bidrar därmed till koncernens solida finansiella grund, säger Crister Fritzson vd och koncernchef Teracom. – Satsningarna på betal-tv i Norden belastar dock koncernens resultat. För niomånadersperioden är koncernens rörelseresultat emellertid väsentligt bättre jämfört med föregående år om man exkluderar de investeringar som gjorts på den danska och finska betal-tv-marknaden, säger Crister Fritzson. – I stora delar av övriga Europa sker en successiv övergång från analog till digital-tv och här ser vi en stor potential att växa vidare genom att använda Teracom-koncernens unika kompetens som nät- och betal-tv-operatör. I linje med koncernens internationella satsning inom kärnverksamheterna betal-tv och utsändningstjänster har Comet Networks, som bedrivit en förlustbringande bredbandsverksamhet, avyttrats under perioden, kommenterar Crister Fritzson. Rapporten finns i sin helhet på www.teracom.se