Teracom-koncernen levererar starkt resultat

Teracom-koncernen levererar sitt hittills starkaste årsresultat. Styrelsen kommer att föreslå årsstämman att fatta beslut om en utdelning uppgående till 400 MSEK för räkenskapsåret 2007.

OKTOBER – DECEMBER 2007 I SAMMANDRAG
• Intäkter 859 (797) MSEK
• Rörelseresultat 174 (139) MSEK
• Resultat efter skatt 128 (88) MSEK
• Resultat per aktie, före och efter utspädning 424 (300) SEK
• Avkastning på eget kapital 7% (5%)

JANUARI – DECEMBER 2007 I SAMMANDRAG
• Intäkter 3 312 (3 004) MSEK
• Rörelseresultat 625 (495) MSEK
• Resultat efter skatt 470 (354) MSEK
• Resultat per aktie, före och efter utspädning 1 560 (1 191) SEK
• Avkastning på eget kapital 26% (21%)

Koncernchefens kommentarer:
– Den positiva utvecklingen för Teracom-koncernen fortsätter under det fjärde kvartalet och koncernen levererar för helåret 2007 sitt hittills bästa resultat. Koncernens soliditet uppgår till 48 procent och avkastningen på eget kapital uppgår till 26 procent.

Det är de traditionella affärerna inom utsändning av radio och tv, samt intäkter från betal-tv som till stor del ligger bakom det positiva resultatet för såväl det fjärde kvartalet som helåret 2007. Boxer har haft en fortsatt god utveckling och har nu över 700 000 kunder. Den ökade konkurrensen mellan olika betal-tv-plattformar och inom den marksända betal-tv-marknaden förväntas öka under kommande år. Stor energi kommer att läggas på att sälja tilläggsabonnemang hos befintliga Boxer-kunder under år 2008.

Segmentet Telekom har växt under året och står nu för 16 procent av koncernens intäkter. Tjänsterna inom produkterna Inplaceringar och Service har expanderat mest. Under sista kvartalet har koncernen haft en positiv orderingång i fastighetsnätaffären, något som förväntas slå igenom positivt i resultatet kommande år.

Under året har koncernen haft intäkter från såväl analoga som digitala tv-utsändningar. Då det analoga nätet nu är släckt kommer intäkterna att minska under kommande år. Intäktsminskningen beräknas att ersättas av intäkter från nya tjänster under år 2009. Under år 2008 kommer ett effektiviseringsprogram som syftar till att minska moderbolagets kostnader att genomföras.

Hela rapporten finns att ladda ner på www.teracom.se.