• Teracom/

Teracom-koncernen visar en fortsatt stabil resultatutveckling under första halvåret 2009

Teracom redovisar idag sin delårsrapport för perioden 1 januari – 30 juni 2009.

JANUARI - JUNI 2009 I SAMMANDRAG • Intäkter 1 635 (1 589) MSEK • Rörelseresultat 259 (256) MSEK • Resultat efter skatt 142 (205) MSEK • Resultat per aktie, före och efter utspädning 580 (664) SEK KONCERNCHEFENS KOMMENTARER ”Teracom-koncernens rörelseresultat för första halvåret var i linje med motsvarande period 2008 och förklaras framför allt av att de effektiviseringsprogram i Teracom AB som pågått under en längre tid nu slår igenom. Det möjliggör en bibehållen rörelsemarginal trots höga etableringskostnader i Danmark samt vidare internationell expansion. Vi ser en stabil utveckling för den svenska verksamheten, men effektiviseringar kommer även fortsättningsvis vara centralt inom koncernen för att möjliggöra ytterligare expansion, säger Crister Fritzson, vd och koncernchef för Teracom.” ”Boxer har klarat sig väl i den fortsatt hårda konkurrensen om tv-tittarna på den mogna svenska marknaden, där många hushåll minskar antalet betal-tv-leverantörer. Antalet svenska betal-tv-abonnemang inom Boxer minskade något under perioden. I Danmark där Boxer inledde verksamhet under första kvartalet ökade tillväxten tack vare en tidigareläggning av försäljningsstarten i delar av landet. I början av juni förvärvades majoriteten i PlusTV, den ledande betal-tv-operatören i Finland med 276 000 kunder. Köpet medför att synergierna inom betal-tv-verksamheten kommer öka framöver när den bedrivs på flera marknader. Förvärvet av PlusTV var också ytterligare ett viktigt steg på vägen mot att skapa en internationell mediekoncern med en ledande position i Norden som fokuserar på nät och betal-tv-tjänster. I Danmark, som går över till att enbart sända digital-tv i november 2009, och i Finland står koncernen inför betydande investeringar för att ta andelar på de växande betal-tv-marknaderna. Intäkterna inom segmentet Kapacitet, Inplaceringar och Service fortsatte att öka som en följd av en ökad efterfrågan på kapacitetstjänster samt ett antal nya avtal. Bland annat har Teracom AB fått förtroendet att även fortsättningsvis ansvara för drift och service av mobiloperatören ice.nets nät i Sverige. Som ett led att bli en internationell aktör inom nät och betal-tv, med effektiva och renodlade bolag, har koncernens bredbandsverksamhet fullt ut bedrivits i Comet Networks regi under perioden. Två separata samarbetsavtal kring iptv tecknades - Canal Digital är från och med 1 augusti 2009 ny tjänsteleverantör i Comet Networks öppna nät och Comet Networks tjänst Basboxen blir ny leverantör av iptv i Telias öppna bredbandsnät för allmännyttan i södra Stockholm. Avtalen bidrar till att öka konkurrensen och konsumenternas valfrihet”, kommenterar Crister Fritzson. Rapporten finns i sin helhet på www.teracom.se