Teracom och NetIT tecknar avtal

Medieoperatören Teracom har tecknat ett avtal med bredbandsoperatören NetIT i Falun. Överenskommelsen innebär att Teracom öppnar upp för fler leverantörer i NetITs bredbandsnät och därmed skapar en ökad valfrihet för 6 300 hushåll i Kopparstaden.

– Stads- och fastighetsnät tillhör ett av Teracoms tillväxtområden. Att vi under kort tid tecknat ett antal avtal med aktörer på marknaden visar att vår inriktning med öppna bredbandsnät med flera tjänsteleverantörer är något som uppskattas av hushållen, säger Teracoms vd Crister Fritzson.

NetIT äger och förvaltar bredbandsnäten i Kopparstaden. Avtalet mellan parterna är på fem år, med möjlighet till förlängning i ytterligare två år. Initialt omfattas bostadsbolaget Kopparstadens bestånd, vilket består av ca 6 300 lägenheter och kommersiella lokaler. Teracoms roll i samarbetet är att ansluta fler tjänsteleverantörer till NetITs bredbandsnät så att hushållen kan välja bland fler leverantörer och tjänster.

Tillsammans kommer Teracom och NetIT arbeta för att ännu fler fastighetsägare, villaägare och företag i kommunen ska kunna ansluta sig till NetITs bredbandsnät.