Teracom tecknar avtal med MTG Radio

Medieoperatören Teracom har tecknat ett nytt avtal med reklamradiobolaget MTG Radio. Avtalet, som sträcker sig över fyra år gäller utsändning av analog FM-radio i Sverige.

Teracom har i och med det nya avtalet infört den senaste tekniken inom analog ljudöverföring samt förenklat de tekniska gränssnitten mellan bolagen. Avtalet öppnar även upp för ett fortsatt utökat samarbete kring utsändningen av MTG:s radiokanaler. MTG har höga krav på tillgänglighet i nätet och tack vare att Teracoms driftsorganisation har närvaro i hela landet, kan bland annat tiden för avhjälpning bli kort. – Det nya avtalet innebär att vi nu kan fortsätta det positiva samarbetet med Teracom som vi har haft under en lång tid. Jag känner en trygghet genom den kompetens Teracom har kring distributionsfrågor, vilket innebär att vi kan koncentrera oss på vår kärnverksamhet, säger Anna Berggren, vd på MTG Radio. Teracom äger och distribuerar FM-nätet i Sverige och har lång erfarenhet av att utveckla och underhålla radionät. MTG Radio sänder i dagsläget RIX FM, Lugna Favoriter, NRJ, Star FM och Bandit i FM-radion via Teracoms sändarstationer i Sverige och når därmed 1,6 miljoner lyssnare varje dag. – MTG Radio har en viktig roll på den svenska radiomarknaden och avtalet innebär att vi nu gemensamt kan fortsätta att utveckla radion både när det gäller den analoga och digitala utsändningstekniken, säger Crister Fritzson, vd Teracom. Fakta om MTG Radio: MTG Radio är Sveriges största kommersiella radiokoncern och varje dag lyssnar över 1,6 miljoner svenskar på någon av MTGs kanaler. Det ger en marknadsandel på över 58 procent. RIX FM är den största kanalen av våra fem med 1,1 miljon dagliga lyssnare.