Teracom välkomnar rapport om vägen mot en digitaliserad svensk radio

Idag presenterade regeringens digitalradiosamordnare, Nina Wormbs, sin utredning om digitala radiosändningar i marknätet. I rapporten föreslår hon att FM-sändningarna släcks år 2022 och att digital radio ska byggas ut för att täcka hela landet. Teracom välkomnar slutsatserna, men efterlyser samtidigt ett politiskt beslut om tidpunkten då FM-sändningarna ska upphöra.

Wormbs uppdrag har utgått från att FM-sändningarna släcks 2022 och att de digitala sändningarna ska nå hela landet och uppfylla högt ställda beredskapskrav. Nina Wormbs rapport är väl genomarbetad och ger bra förutsättningar för en digitaliserad svensk radio.

– Det handlar inte längre om radion ska digitaliseras. Däremot behöver vi besluta om hur detta ska ske för att garantera en säker och kvalitativ övergång. Sker utbytestakten naturligt uppstår dessutom inget skrotberg av obrukbara radioapparater, säger Stephan Guiance vd på Teracom Sverige.

Digital radio har många fördelar

Introduktion av digitala radiosändningar i marknätet (DAB+) har diskuterats fram och tillbaka i nästan tjugo år. Detta trots fördelarna är många för lyssnarna, radiobranschen och mediemångfalden samt det samhällsekonomiska perspektivet.

Digital radio möjliggör ett mycket större utbud av program och tjänster som kan nå lyssnare över hela landet. Digital radio innebär också mycket lägre energiförbrukning samt lägre distributionskostnader. Därmed kan pengar frigöras till en ökad programproduktion utan att det krävs ökade skattemedel eller licenshöjningar. Ett utbyggt digitalradionät i marknätet är dessutom driftsäkert och robust, vilket är grundläggande vid samhällskriser och naturkatastrofer.

Sverige riskerar halka efter

Sverige är långt efter omvärlden när det gäller en digitalisering av radion. Ibland annat Storbritannien, Tyskland, Danmark och Norge är digitalradion etablerad sedan länge. Flera av dessa har långtgående planer på hur en övergång till digital radio ska genomföras. I Norge kommer den analoga utsändningen troligtvis att upphöra år 2017. Schweiz samt Tyskland lägger i veckan fram förslag om att släcka FM-nätet till förmån för DAB+.

– Om digitalradion ska bli verklighet behövs ett politiskt beslut och därmed en fastställd tidpunkt när FM-sändningarna ska upphöra i Sverige. Branschen behöver dessutom tydliga förutsättningar för att lyckas säkerställa ett varierat programutbud och för att Sveriges Radio ska nå hela Sverige vid olika beredskapslägen och nationella kriser. Vi anser att Nina Wormbs rapport presenterar förutsättningar för att ett sådant beslut ska kunna tas, avslutar Stephan Guiance.

För mer information kontakta:

Stephan Guiance, vd Teracom Sverige, 08 – 55 54 17 02
Per G Borgå, produktchef Radio Teracom, per.g.borga@teracom.se, 08- 55 54 17 22
Lotta Darlin, Informationschef Teracom, lotta.darlin@teracom.se, 0708-91 21 07

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Koncernen, Teracom Group,  består av Teracom och Boxer. Via Boxer erbjuder vi hushåll betal-tv-tjänster i Sverige och Danmark. Koncernen omsätter ca 4,4 miljarder kronor och har omkring 700 anställda. Mer information finns på www.teracom.se.