Terraplay och Motorola sluter avtal om återförsäljning

Report this content

TERRAPLAY OCH MOTOROLA SLUTER AVTAL OM ÅTERFÖRSÄLJNING Terraplay och Motorola sluter återförsäljaravtal om mobil spelplattform med nätverksoptimering Terraplay Systems, ett svenskt ledande nätverks- och infrastrukturföretag, har slutit samarbetsavtal med Motorola, och blir därmed det senaste företaget som sluter sig till Motorolas strategiska alliansprogram som riktar sig till den snabbväxande mobila underhållningsmarknaden. Terraplay kommer att tillhandahålla sin plattform för realtidsspel och nätverksoptimering, och sina utvecklingsverktyg som en del av Motorolas portfölj vilken består av erbjudanden för spelservrar. Tekniken är viktig för att kunna utnyttja fördelarna som uppstår i kombinationen av programmerbara mobila terminaler; till exempel för de som stödjer Java 2 Micro Edition (J2ME) och Symbian, och för de som stödjer högre hastighet, GPRS och UMTS trådlösa nätverk. Avtalet innebär att Motorola fungerar som global återförsäljare av Terraplays lösning för mobiloperatörer. Relationen stärks ytterligare med nyheten om att Metrowerks, ett helägt dotterbolag till Motorola, integrerar Terraplay Software Development Kit (SDK), i Metrowerks CodeWarrior® utvecklingsmiljö. Det innebär att den stora gruppen utvecklare som redan är bekanta med Codewarriors mjukvaror, nästan omedelbart får tillgång till den mobila underhållningsmarknaden via Terraplays kunder. Codewarrior är den vanligaste utvecklingsmiljön för spelkonsoler (bland annat PlayStation®2 och Nintendo GAMECUBE) och för handdatorer (bland annat Palm och Sharp) . Därmed etablerar Codewarrior sin starka position inom den mobila industrin med verktyg för J2ME, Symbian , WAP och VoiceXML. Terraplay stödjer det nyligen startade Mobile Games Interoperability (MGI) Forum, där Motorola är en av grundarna. Forumet tar fram en specifikation med tillhörande API:er (application programming interfaces) för nätverksbaserade servrar vilket gör det möjligt för spelutvecklare att producera och utveckla mobila spel, som distribueras över ett trådlöst nätverk i en klient/servermodell. - Vår avancerade nätverksteknik är enormt viktig för servrar och spel för flera spelare i realtid vilka utecklas för en växande spelmarknad, i både fast och trådlöst nät. Att vara en del av Motorolas nätverk för spel, betyder att vi är en delaktig del i en grupp vilka alla arbetar mot samma mål: att få en öppen standard och samtidigt driva utvecklingen för en innovativ och tilltalande miljö för spelare, kommenterar Bengt Lilliequist, VD på Terraplay Systems AB. - Motorola möjliggör överföring av underhållning till mobila konsumenter. Terraplays produkter, som stödjer spel för flera spelare i realtid, är en viktig del av Motorolas integrerade erbjudande av spelplattformar för underhållningsindustrin och för mobiloperatörer. Vi ser fram emot att få arbeta med ett så respekterat och innovativt team, säger Tim Krauskopf, vice president och general manager på Core Solutions för Motorolas Internet Software och Content Group på Motorola. Enligt de oberoende telekomkonsulteran Schema kommer marknaden för onlinespel i Västeuropa att värderas till US$4.75 miljarder till år 2005; hälften av dessa intäkter beräknas komma från den mobila spelmarknaden. NOTES TO EDITORS About Terraplay Systems Terraplay Systems has developed the world's first carrier-grade telecommunications platform for online gaming and other demanding real- time IP based applications. Originally invented to provide the best and most enjoyable online gaming experience, Terraplay has developed state- of-the-art network optimisation technologies. Now, the Terraplay System enables network- and device-independent deployment of real-time games for fixed and mobile network operators, and easy integration with existing billing- and provisioning systems. For applications- and games developers, Terraplay currently provides tools for Windows, Pocket PC, PlayStation®2, Symbian OS and Java. The company's 40 employees are based in Stockholm, Sweden. Terraplay Systems was founded in February 2000 as a joint venture between Ericsson Business Innovation and the venture capital firm IT Provider, and is also owned by Accenture Technology Ventures and Viventures. For more information, see www.terraplay.com or contact: Bengt Lilliequist, CEO, phone +46 8 764 91 38 or + 46 70 670 80 81, e- mail: bengt.lilliequist@terraplay.com Stefan Nilsson, PR & Communications Manager, phone +46 70 245 14 41, e- mail: stefan.nilsson@terraplay.com About Motorola Motorola, Inc. (NYSE:MOT) is a global leader in providing integrated communications and embedded electronic solutions. Sales in 2000 were $37.6 billion. Motorola has been operating in the UK since 1967 and is one of the largest electronics manufacturing employers in the UK. Sales in 2000 were £3.9 billion, of which £3.2 billion was exports, making the company one of the UK's top ten exporters. For further editorial information, please contact Andrea Carter/Alexine Waspe Firefly Communications Tel: 020 7386 1523/ 020 7386 1428 Email: andrea.carter@firefly.co.uk or alexine.waspe@firefly.co.uk ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/30/20010830BIT00320/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/30/20010830BIT00320/bit0001.pdf