Alfing och Terri växer – bygger ut med ny fabrik

Skogsmaskinstillverkaren Terri expanderar i Älmhult.

Tack vare ökad försäljning och stor efterfrågan på den senaste modellen Terri 3 byggs nu nya lokaler.

Företaget räknar dessutom med ett 20-tal nyanställningar innan året är slut.

Bygglovet är beviljat och spaden sätts i marken runt semestern. De nya lokalerna är sedan beräknade att tas i bruk under tidig vår 2023. När allt är klart kommer 3 200 kvadratmeter att stå klara fördelade på monteringshall, reservdelslager, kontor och personalutrymmen.
   – Lokalerna innebär ett stort lyft, framför allt logistikmässigt, och det är väldigt glädjande att våra ägare vill göra den här satsningen, säger Hans Johansson, produktutvecklare Terri.
   – Vi ser oerhört positivt på marknaden och det här ger oss fina möjligheter att fortsätta växa.

Terri 3 har, sedan modellen lanserades i april förra året, fått stor genomslagskraft. Den smidiga maskinen, som går att få som skördare, skotare eller kombi, är idealisk i beståndsgående gallring. Med bland annat 20 smarta innovationer jämfört med den senaste maskinmodellen, lågt marktryck och hög markfrigång har den blivit en stor favorit hos många skogsmaskinförare.
   – Utbyggnaden innebär fantastiska möjligheter för oss. Förutom tillverkning i egna lokaler, med bra materialflöden och alla hjälpmedel nära till hands, kommer vi även att satsa på ergonomiskt framtagna monteringplatser och bra arbetsmiljö, säger Arne Isaksson, sälj- och marknadsansvarig på Terri.
   – Vår marknad växer, både i Sverige och exportmässigt, och vi märker tydligt att det ligger i tiden med robusta maskiner för skonsam gallring.

Terri, och Alfing Seating, är en del av Alfing i Älmhult AB som i sin tur ägs av Jönköpingsbaserade investeringsbolaget Inev. Företaget har i dag två stora fabriker i Älmhult med legotillverkning, produktion av stolar och läktare samt tillverkning av skogsmaskiner.
   Med den nya utbyggnaden kommer den totala fabriksytan att bli 25 000 kvadratmeter.
   – Vi är verkligen inne i en offensiv fas och nybyggnationen ger även positiva sidoeffekter för både Alfing och Alfing Seating, säger Claes-Göran Claeson, vd för Alfing.

För mer information, kontakta:

Arne Isaksson, sälj- och marknadsansvarig, Terri
Tel. 070–254 73 07
arne.isaksson@terri.se

Han Johansson, produktutveckling, Terri
Tel. 070–557 60 55
hans.johansson@terri.se

Claes-Göran Claeson, vd, Alfing i Älmhult AB
Tel. 070–545 87 60
claes-goran.claeson@alfing.se

Terri är ett svenskt varumärke för det professionella skogsbruket som sedan våren 2021 ägs av Jönköpingsbaserade Inev. All tillverkning sker i fabriken i Småland. Kännetecknande för samtliga skogsmaskiner från Terri är det låga marktrycket som gör maskinerna lämpliga för marker med dålig bärighet. Terri erbjuder ett komplett modellprogram för beståndsgående skogsmaskiner på både hjul och band.

Taggar: