TETRA Chemicals ingår långsiktigt leveransavtal med belgiska Tessenderlo Group

Report this content

Kemiföretaget TETRA Chemicals ingår den 22 september ett långsiktigt produktions- och leveransavtal med belgiska Tessenderlo Group (NYSE Euronext: TESB) och stärker därmed ytterligare sin position som världsledande aktör på marknaden för kalciumklorid. Avtalet gör att TETRA Chemicals fortsätter sin starka expansion och tillväxt.

Avtalet är resultatet av en längre tids förhandlingar mellan TETRA Chemicals och Tessenderlo Group och utgör en viktig del av företagens strategier för att stärka sina respektive marknadspositioner inom kalciumklorid (TETRA Chemicals) och kaliumsulfat (Tessenderlo). Som del i avtalet investerar Tessenderlo Group i en ny tillverkningsanläggning för kalciumklorid i belgiska Ham, vilket stärker TETRA Chemicals fysiska närvaro i Centraleuropa.

Vi har gedigen kunskap om kalciumkloridmarknaden och vi har väl utvecklade logistiksystem, vilket gör oss till den självklara partnern för Tessenderlo. Avtalet ger oss tillgång till stora volymer kalciumklorid på en central plats och därmed stärker vi våra positioner såväl på den centraleuropeiska som på den globala marknaden”, säger Lars-Olof Garpvall, VD för TETRA Chemicals Europe.

”Vår omsättning kommer att öka med cirka 20 %, och expansionen innebär också att vi kommer att förstärka vår organisation”, säger Christina Holtenäs, ekonomichef för TETRA Chemicals Europe.

Anläggningen, som ägs till fullo av Tessenderlo Group, kommer att starta produktionen av kalciumklorid i augusti 2015. Projektet är strategiskt viktigt även för Tessenderlo Group, som därmed återigen kan öka sin produktion av kaliumsulfat och stärka sin position på den globala marknaden.

Om TETRA Chemicals
TETRA Chemicals är världens ledande producent och distributör av kalciumklorid med 10 produktionsanläggningar i USA och Europa. TETRA Chemicals har sedan tidigare liknande avtal med andra samarbetspartners i Europa och USA. Förutom att vara ledande leverantör till oljeindustrin levererar TETRA Chemicals även kalciumklorid till verksamheter inom områden som dammbindning, is- och snösmältning, livsmedelsproduktion och jordbruk. TETRA Chemicals är dotterbolag till TETRA Technologies Inc., som är noterat på New York börsen, NYSE.

För mer information
Kontakta Lars-Olof Garpvall, VD TETRA Chemicals Europe AB, +46 42 453 27 78, lgarpvall@tetrachemicals.com

Taggar: