Hållbarhetsredovisning för en god förpackning

Idag publiceras den nya hållbarhetsredovisningen för Tetra Pak Nordics där miljömål, resan mot mer förnybara material och vikten av en god förpackning lyfts fram. Globala trendspaningar och nordiska konsumentundersökningar visar varför hållbarhetsarbetet är avgörande för företagets ledande position på marknaden.

LUND (7 maj 2015) Hållbarhetsredovisningen berättar om Tetra Pak gruppens resa bort från fossil råvara mot helt förnybara förpackningar. Här nämns också Sveriges största skoltävling som en nyckel till ökad återvinning, arbetet med FSC®-certifiering, olika exempel på samarbeten för att hitta lösningar på de stora utmaningarna och en lägesrapport för koncernens klimatmål. Allt detta samsas med nyckeltal om verksamheten och de anställda i Norden.

Här beskrivs också bakgrunden till företagets nya kommunikativa inriktning på den svenska marknaden, som lanserades i mars med rapporten Utsidan räknas och annonser med parollen Välj en god förpackning. Som ett led i den nya inriktningen har Tetra Pak numera också ett svenskt motto, BEVARAR DET GODA.

- Det är det budskapet vi vill att konsumenten ska associera med oss, när hen står och väljer förpackning i butiken. Det är ett löfte som täcker hela värdekedjan, från råvaror och resurser, till livsmedlen i våra produkter, men också människorna, miljön och samhällena vi verkar i, säger Johan Rabe, VD för Tetra Pak Nordics.

Nordiska konsumenter blir alltmer miljömedvetna och oroar sig över miljön. En stor majoritet vet att kartong är ett bättre miljöval än plast, men samtidigt fortsätter en del myter och missförstånd att florera i ämnet, inte minst vad gäller återvinning och förnybarhet.

- Drygt 80 procent av de nordiska konsumenterna tror att klimat och miljöfrågor kommer att bli allt viktigare de kommande fem åren. Ett starkt och transparent miljöarbete är därför helt nödvändigt för att konkurrera på marknaden idag och i framtiden, menar Erik Lindroth, miljödirektör på Tetra Pak.

Tetra Pak har jobbat med miljö- och hållbarhetsrapportering ända sedan 1999, men företagets hållbarhetsarbete bottnar redan i företagets grundande på 50-talet.

- Dr Ruben Rausings ursprungliga affärsidé handlade om livsmedelssäkerhet, resurseffektivitet och ekonomiska besparingar. Idag handlar hållbarhetsarbetet fortfarande om resurseffektivitet genom hela värdekedjan, med målsättningen att med minimal miljöpåverkan säkerställa att flytande livsmedel görs tillgängliga och säkra överallt, förklarar Erik Lindroth.

Hållbarhetsredovisningen 2015 finns som pdf, på svenska och engelska, http://www.tetrapak.com/se/miljo/redovisningar/hallbarhetsredovisning

Följ Tetra Pak på www.facebook.com/tetrapak.sverige
Ladda
ned Utsidan räknaswww.godförpackning.se

Tetra Pak är världens ledande företag inom process- och förpackningslösningar för livsmedel. Vi samarbetar med våra kunder och leverantörer för att erbjuda säkra, innovativa och miljöanpassade produkter, som varje dag tillgodoser behovet hos miljontals människor i över 170 länder runtom i världen. Med över 23 500 anställda världen över, tror vi på en långsiktig och hållbar attityd till vår affärsverksamhet och tar vårt ansvar som ledande i vår industri. Vårt motto ”BEVARAR DET GODA” uttrycker vår affärsfilosofi att göra livsmedel säkra och tillgängliga, överallt.

Mer information om Tetra Pak hittar du på www.tetrapak.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Lindroth, Miljödirektör, Tetra Pak
erik.lindroth@tetrapak.com