Medvetna förpackningsval ger hållbar livsstil

Svenska konsumenter ställs inför 13 miljoner förpackningsval i Sverige varje dag, bara när det gäller flytande livsmedel. Både vilken produkt och vilken förpackning man väljer får betydelse för miljö och hälsa. Därför satsar Tetra Pak nu på att öka konsumenternas medvetenhet.

Tetra Pak publicerar idag en rapport med trender, undersökningar och utmaningar - med förpackningen i fokus. Rapporten är en del av en större satsning för att öka konsumenternas medvetenhet om att förpackningen spelar roll.

Idag förhindras en hållbar livsstil och medvetna val av ett antal myter kring förpackningar. I en ny konsumentundersökning från analysföretaget United Minds konstateras exempelvis att tre av tio instämmer i påståendet att glasförpackning är mer klimatsmart än kartong. Vidare så tror nästan hälften att juice i kartongförpackning som står utanför kyldisken innehåller konserveringsmedel.

- Vi vill med dagens rapport skapa en kunskapsbas och avliva myter. Exempelvis måste vi berätta att dryckeskartong från Tetra Pak har upp till fyra gånger mindre klimatbelastning än glas och erbjuder naturlig konservering utan behov av onödiga tillsatser. Vitaminer och näringsämnen bevaras upp till ett år och behöver inte stå i kyla, tack vare förpackningen, säger Johan Rabe, VD, på Tetra Pak i Norden.

Försäljningen av ekologiska varor ökade med 38 procent under året 2014 och nyligen presenterade organisationen KRAV nya riktlinjer för förpackningar. Sex av tio svenskar uppger i den nya konsumentundersökningen att de tror att förpackningens betydelse kommer att öka de kommande fem åren. Medvetenheten ökar och utvecklingen går åt rätt håll, men för långsamt.

- Med fakta på plats hoppas vi kunna skapa förståelse för att våra val som konsumenter har en verklig påverkan. Var och en av oss kan göra skillnad genom att välja en god förpackning, säger Johan Rabe.

För att få veta mer om satsningen, ”Välj en god förpackning” och ta del av den nya rapporten ”Utsidan räknas” gå in på www.godforpackning.se

Vad är en god förpackning?

• Den bevarar produkten utan tillsatser!

• Den är lätt att transportera!

• Den är lätt att öppna och använda!

• Den är lätt att återvinna!

• Den är resurssnål och har en minimal klimatpåverkan!

För pressbilder, mer information samt intervjuförfrågan kontakta: Christina Appelgren, kommunikationschef 0733-362112, eller Johan Rabe, VD, Tetra Pak i Norden på 0733-364600

Tetra Pak är världens ledande företag inom process- och förpackningslösningar för livsmedel. Vi samarbetar med våra kunder och leverantörer för att erbjuda säkra, innovativa och miljöanpassade produkter, som varje dag tillgodoser behovet hos miljontals människor i över 170 länder runtom i världen. Med nästan 22 000 anställda i över 85 länder, tror vi på en långsiktig och hållbar attityd till vår affärsverksamhet och tar vårt ansvar som ledande i vår industri. Vårt motto ”Bevarar det goda” uttrycker vår affärsfilosofi att göra livsmedel säkra och tillgängliga, överallt.

Mer information om Tetra Pak hittar du på www.tetrapak.se