Stort intresse för neutronforskningens bidrag till hållbara innovationer och materiallösningar

Lund, Sverige (27 augusti, 2024): Tetra Pak har idag varit värd för ”Innovation Day” ett möte i Lund, där forskningschefer från ledande företag och universitet diskuterat hur industrin konkret kan använda de nya möjligheter som den internationella forskningsanläggningen European Spallation Source (ESS) ger för att utveckla lösningar bl a inom hållbara material. ESS väntas stå klar 2027.

Innovation Day genomförs för tredje året i rad och är ett initiativ från ESS High Level Industrial Forum, ett rådgivande organ till ESS som består av ledande industrialister. Årets möte är en del i arbetet med att involvera forskare från såväl universitet som näringsliv.

”Dagen då ESS öppnar närmar sig och det blir därför allt viktigare för oss att möta våra framtida användare, både vetenskapsvärlden och industrin, så att samhället fullt ut kan dra nytta av denna forskningsanläggning i världsklass. ESS erbjuder unika verktyg med oöverträffad prestanda som med hjälp av neutroner kan ge nya insikter för att lösa vår tids stora utmaningar”, säger Helmut Schober, Director General på ESS.

ESS bygger på världens mest kraftfulla neutronkälla och öppnar för flervetenskaplig forskning. På ESS kommer forskare att kunna studera prover ner på atom- och molekylnivå. Med hjälp av neutroner, en oladdad partikel som finns i atomkärnan, kan forskarna se olika ämnen och därmed förbättra förståelsen för hur material och processer fungerar.

”Materialforskning är avgörande för hållbar omställning. Tetra Pak investerar stora summor i miljöaspekten för våra förpackningslösningar. Det handlar till exempel om design för återvinning och förenkling av materialstrukturer för ökad hållbarhet. Neutronforskningen bidrar med viktiga nya rön och industrin kan därför dra stor nytta av ESS och de möjligheter som anläggningen ger", säger Joakim Tuvesson chef för material- och förpackningslösningar på Tetra Pak – och värd för mötet i Lund.

Vid mötet fick deltagarna bland annat lyssna på professor Toshiya Otomo från den japanska neutronforskningsanläggningen J-PARC om hur samarbetet med industrin fungerar i Japan. En annan av talarna på Innovation Day var professor Mene Pangalos, tidigare global forskningsdirektör på AstraZeneca och nyvald ledamot i ESS High Level Industrial Forum.

Tetra Pak är ett världsledande företag inom livsmedelsberedning och förpackningslösningar. Tillsammans med kunder och leverantörer säkrar vi tillgången till säkra och näringsrika livsmedel för hundratals miljoner människor i över 160 länder varje dag.

Med över 24 000 anställda över hela världen gör vi mat säker och tillgänglig överallt, och vårt löfte är att ”protect what’s good” – vi skyddar livsmedel, människor och planeten.

Mer information om Tetra Pak finns tillgänglig på www.tetrapak.com

Om ESS

European Spallation Source (ESS) är en flervetenskaplig forskningsanläggning baserad på världens mest kraftfulla neutronkälla, som byggs i Lund. ESS kommer att öppna vägen för banbrytande forskningsgenombrott inom material, energi, hälsa och miljö, och bidra till att lösa en del av vår tids stora samhällsutmaningar. Varje år kommer tusentals forskare från hela världen att besöka ESS för att ta del av anläggningens unika forskningsmöjligheter inom materialforskning och life science. Sverige och Danmark är värdländer för ESS, som har 13 medlemsländer från hela Europa. www.ess.eu

För mer information, vänligen kontakta:

Eva Schiller

Presschef, Tetra Pak Norra Europa