Tetra Paks hållbarhetsredovisning nominerad till Svenska Designpriset 2014

Efter juryns arbete i juli och augusti har Tetra Paks Hållbarhetsredovisning 2013 nominerats till slutomröstning i Svenska Designpriset 2014. Tävlingen uppmärksammar varje år de bästa grafiska- och designalstren inom en rad olika kategorier. Även allmänheten är med och utser vinnaren genom att rösta på sin favorit. Vinnaren presenteras den 2 oktober under en prisutdelning på Moderna Museet i Stockholm.

LUND (8 september 2014) Svenska Designpriset är en tävling i grafisk kommunikation som sedan 2005 hyllar de bästa exemplen på grafisk design och formgivning. Tävlingen är indelad i Print, Webb, Device, Bild, Event och Produkt med vardera kategorier och underkategorier. Sammanlagt finns det tjugofem olika tävlingskategorier samt Juryns pris och Årets Våghals. I år är Tetra Pak nominerat i kategorin årsredovisningar i Print.

-           Vi strävar efter att skapa ökat intresse och förståelse för hållbarhetsfrågor. Genom att presentera statistik och annan information på ett grafiskt tilltalande och tydligt sätt kan vi nå ut till fler. Vi är väldigt glada och stolta över nomineringen till Svenska Designpriset, säger Erik Lindroth, Miljödirektör för Tetra Pak i Norden och Baltikum.

Hållbarhetsredovisningen har tagits fram tillsammans med Sustainable Studio, en designbyrå med spetskompetens inom CSR- och hållbarhetskommunikation. Genomtänkt infografik samt tilltalande layout och design bjuder in till läsning och ökad förståelse. Årets hållbarhetsredovisning fokuserar på Tetra Paks arbete med förnybara material och beskriver även företagets arbete i stort med miljö och sociala frågor.

Vinnaren presenteras den 2 oktober under en prisutdelning på Moderna Museet i Stockholm. Hela design-Sverige får vara med att rösta fram vinnaren. De vinnande bidragen utses till hälften av jury och resten utses av folkets röst. Omröstningen startar idag, den 8 september. Rösta och läs mer om tävlingen på www.designpriset.se

Tetra Paks hållbarhetsredovisning 2014 finns här:

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Erik Lindroth, miljödirektör, Tetra Pak Nordics

erik.lindroth@tetrapak.com

Tetra Pak är världens ledande företag inom process- och förpackningslösningar för livsmedel. Vi samarbetar med våra kunder och leverantörer för att erbjuda säkra, innovativa och miljöanpassade produkter, som varje dag tillgodoser behovet hos miljontals människor i över 170 länder runtom i världen. Med nästan 22 000 anställda i över 85 länder, tror vi på en långsiktig och hållbar attityd till vår affärsverksamhet och tar vårt ansvar som ledande i vår industri. Vårt motto ”PROTECTS WHAT’S GOOD” uttrycker vår affärsfilosofi att göra livsmedel säkra och tillgängliga, överallt.

Mer information om Tetra Pak hittar du på www.tetrapak.se

Taggar: