Världspremiär för helt förnybar dryckeskartong

Valio och Tetra Pak först på hyllan

LUND (14 januari 2015) Den finska mejeriproducenten Valio blir idag det första företaget i världen att kunna erbjuda produkter i en dryckeskartongförpackning som helt tillverkats av växtbaserad råvara.

Förpackningen, Tetra Rex® Bio-based, tillverkas av en kombination av kartong samt av plast från råvara från växtriket. Detta är en världspremiär som utgör en milstolpe i Tetra Paks långsiktiga arbete för att erbjuda allt starkare miljöprestanda för hela vår produktportfölj såväl som för vår verksamhet.

Valio kommer introducera förpackningen för produkten Valio Eila® laktosfri mjölkdryck i finsk detaljhandel fram till slutet av mars och kommer använda åsikter från konsumenterna för att besluta om förpackningen skall användas bredare i deras portfölj av kylda produkter.

“Valio har förbundit sig att öka andelen förnybara råvaror i sina förpackningar. Vi delar en gemensam vision om innovation och miljöansvar med Tetra Pak och vi är stolta över att vara först i världen med att erbjuda våra produkter i en helt förnybar dryckeskartong”, säger Elli Siltala, Marknadsdirektör på Valio.

Produkterna kommer göras tillgängliga i enlitersversionen av Tetra Rex biobaserade förpackningar med en TwistCap OSO 34 skruvkork. De kommer att fyllas på Valios mejeri i Jyväskylä i Finland på standardversionen av Tetra Paks fyllmaskin TR/28.

“Det är en fantastisk känsla att äntligen få se helt förnybara förpackningar på butikshyllan. Detta visar på den fokuserade ansträngning som kunder, leverantörer och kollegor på Tetra Pak gjort för att göra detta möjligt”, säger Charles Brand, Executive Vice President of Product Management & Commercial Operations på Tetra Pak. ”Vi har gradvis ökat användandet av förnybara material i våra förpackningar de senaste åren. Det arbetet fortsätter med att vi utvidgar konceptet med helt förnybara förpackningar till andra delar i portföljen samtidigt som säkerhet, kvalitet och funktionalitet bibehålls.”

I Tetra Rex bio-baserade, helt förnybara, förpackningar kommer all plast som används från sockerrör. Detta gäller både lågdensitetspolyeten och högdensitetspolyeten. Dessa plaster, liksom den Forest Stewardship Council (FSC®)-certifierade kartongen, är spårbara till sitt ursprung.

Den helt förnybara versionen av Tetra Rex kan identifieras genom texten ”Bio-based” som tryckts på förpackningens gavel.

OM TETRA PAK

Tetra Pak är världens ledande företag inom process- och förpackningslösningar för livsmedel. Vi samarbetar med våra kunder och leverantörer för att erbjuda säkra, innovativa och miljöanpassade produkter, som varje dag tillgodoser behovet hos miljontals människor i över 170 länder runtom i världen. Med nästan 22 000 anställda i över 85 länder, tror vi på en långsiktig och hållbar attityd till vår affärsverksamhet och tar vårt ansvar som ledande i vår industri. Vårt motto ”PROTECTS WHAT’S GOOD” uttrycker vår affärsfilosofi att göra livsmedel säkra och tillgängliga, överallt.

Mer information om Tetra Pak hittar du på www.tetrapak.se

Erik Lindroth