• Teva/

En av världens mest förskrivna bromsmediciner vid MS är godkänd för behandling tre gånger i veckan

Report this content

Efter en snabb handläggning av Tandvårds- och Läkemedelsförmånsverket, TLV, är Copaxone® i dosering 40 mg/ml godkänd inom förmånssystemet för behandling tre gånger i veckan av vuxna med skovvis fortlöpande multipel skleros, MS. Den nya behandlingsformen av Copaxone® minskar antalet injektionstillfällen med närmare 60 procent men behåller ändå samma effekt och fördelar som daglig behandling med Copaxone® 20 mg/ml.

- Detta är positivt för patienter med MS som har besvär med injektionsbiverkningar. Nu kan injektionen tas tre gånger i veckan istället för varje dag. Det ger större frihet och man behöver inte tänka på medicineringen varje dag. Helgerna kan bli helt utan injektioner vilket vi tror många uppskattar, säger Fredrik Blomstrand, Medical Manager, Teva Sweden AB.

Behandling tre gånger i veckan med Copaxone® 40 mg/ml blev nationellt godkänd i Sverige av Läkemedelsverket i slutet av januari 2015. Därefter har TLV genomfört en snabb handläggning och i dag godkänt att läkemedlet förskrivs inom högkostnadsskyddet. Priset är det samma som för behandling med Copaxone® 20 mg/ml dagligen.

Copaxone® är en av världens mest förskrivna bromsmediciner vid MS. För den verksamma substansen i Copaxone®, glatirameracetat, finns gedigen säkerhetsdata över lång tid för 20 mg/ml dagligen. Copaxone® 20 mg/ml godkändes i USA 1996 och har sedan dess använts vid behandling av patienter med MS omfattande mer än två miljoner patientår[i]. Copaxone® 40 mg/ml har samma verksamma substans.

- Copaxone® är en viktig behandling och ett gott alternativ för många patienter med tidig MS. Att injicera tre gångar i veckan innebär en praktisk fördel jämfört med injektion varje dag. Biverkningar är ett litet problem med Copaxone®, på detta vis blir de ännu färre, säger Jan Hillert, neurolog och professor vid Karolinska Sjukhuset, Stockholm, och ansvarig för Svenska Neuroregistret. Av de cirka 8 000 MS-patienter som idag behandlas med bromsmedicin står drygt 10 procent på Copaxone®, enligt Neuroregistret.

Om MS
MS är en kronisk neurologisk sjukdom som drabbar det centrala nervsystemet och påverkar hjärna och ryggmärg. Sjukdomen kan se olika ut och går hos de flesta i skov, dvs. besvären kommer i perioder vars längd och varaktighet varierar. De flesta insjuknar i åldern 20 till 40 år, och risken för insjuknande är mer än dubbelt så stor för kvinnor som för män. I Sverige har omkring 18 000 personer MS, en sjukdom som det inte finns någon känd enskild orsak till.

Om Copaxone® 40mg/ml
Godkännandet bygger i första hand på data från den största fas III-studie som gjorts med Copaxone®: Glatiramer Acetate Low-Frequency Administration, GALA[ii]. Studien på drygt 1 400 patienter med skovvis förlöpande MS var placebokontrollerad och visade att Copaxone® 40 mg/ml tre gånger i veckan signifikant minskade antalet skov med 34 % efter 12 månader och med en fördelaktig säkerhets- och tolerabilitetsprofil. Den vanligaste biverkningen var reaktion

på injektionsstället (ISR), vilket rapporterades i 35.5 % av patientgruppen för Copaxone® 40 mg/ml mot 5 % för placebo. 99.9 % av dessa klassades som milda eller måttliga.

Frekvensen ISR för Copaxone 40 mg/ml administrerat 3 gånger per vecka rapporteras halverad jämfört med Copaxone 20 mg/ml administrerat dagligen (35,5 % vs 70 %)[iii].

Den verksamma substansen i Copaxone® är glatirameracetat, som är en sammansättning av peptider bestående av fyra olika aminosyror (ämnena som bygger upp proteiner). Verkningsmekanismen är inte fullständigt klarlagd, men en visad effekt är att Copaxone® ökar antalet Th2-celler. Detta är en typ av vita blodkroppar som är antiinflammatoriska och som kan ta sig in i centrala nervsystemet och minska den autoimmuna reaktionen som förekommer mot myelin vid MS och därmed dämpa inflammationen. Copaxone® påverkar således immunsystemet och är effektivt inom det centrala nervsystemet.

För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Blomstrand, Medical Manager, Teva Sweden AB. 0706-68 90 03. fredrik.blomstrand@teva.se
Jan Hillert, professor Karolinska sjukhuset, Stockholm. 0705-85 10 21. Jan.hillert@ki.se

Teva Sweden AB är en del av Teva Pharmaceutical Industries Ltd. som är ett globalt läkemedelsföretag. Teva tillhör världens 15 största läkemedelsföretag och är ledande när det gäller utveckling, tillverkning och marknadsföring av generikaläkemedel. Även originalläkemedel utvecklas och tillverkas som t ex MS läkemedel och läkemedel mot Parkinsons sjukdom. Teva har funnits i över 100 år och är idag verksamt i de flesta länder. Företaget är börsnoterat bl a i New York och har ca 45 000 anställda.

[i] QualiCOP: An Open-label, Prospective, Observational Study of Glatiramer Acetate in Patients With Relapsing-Remitting Multiple Sclerosis. T Ziemssen1, IK Penner2, R Apfel3, PCalabrese2, for the The QualiCop Study Group. CONY 2014.

[ii] Khan et alAnn Neurol 2013;73:705-713.

[iii] www.fass.se

Taggar: