294 kilo oljepipeline för grillentusiaster – nu lanseras äkta Texasgrillar i Sverige

Report this content

En oljepipeline på 294 kilo från Texas är det som utgör materialet till de största grillarna från svenska Texas BBQ. Grillarna tillverkas för hand i Texas och används av entusiaster och proffs som vill grilla med indirekt värme, så kallad barbeque. De är just nu de enda äkta Texasgrillarna i Sverige och kostar mellan 12 000 kr och 28 000 kr.

– Intresset för grillning i allmänhet och barbeque i synnerhet växer något enormt i Sverige men det finns få grillar som verkligen håller måttet. Ofta handlar det om att de inte klarar av att hålla bra och jämn temperatur under lång tid. De här grillarna är byggda för barbeque och används av grillproffs i grilltävlingar i Texas. Barbeque är ett hantverk och i Texas börjar det hantverket redan vid tillverkningen av smokern, säger Andreas Brontz, grundare av Texas BBQ.

Efter en resa genom Texas upptäckte grillentusiasten Andreas grillkulturen som närmast är en religion i delstaten. Väl hemma i villan i Vallentuna ville han återigen uppleva doften av hickory och smaken av kött som grillats och rökts länge, men ingen av de grillar Andreas testade kunde jämföra sig med det han hade upplevt i Texas.

– Den smak och kvalitet man får från en Texasgrill går inte att jämföra med någonting jag testat i Sverige, säger Andreas som till vardags är IT-konsult men tagit sitt grillintresse till en ny nivå. Med grillarna vill han sprida kunskap och ge bättre förutsättningar för grillentusiaster och grillproffs i Sverige.

Grillarna, även kallade smokers, har närmast oändlig livslängd och består av 6,35 millimeter tjock svetsad plåt som ser till att värmen i grillen är jämn och består under lång tid, vilket är en förutsättning för att lyckas med barbeque. Grillarna tillverkas av exakt samma rör som man bygger oljepipelines med i Texas vilket gör att den största smokern är över två meter lång och väger 294 kilo.

Vad är barbeque?
Till skillnad från grillning så bygger barbeque på användandet av indirekt värme snarare än strålningsvärme. För det använder man en så kallad smoker som genererar både rök och värme under lång tid. I vissa fall sker detta även med en separat eldbox där annorlunda träslag som exempelvis hickory och körsbär används för att ge en god röksmak. Tillagningen sker oftast under lång tid och vid låga temperaturer vilket gör att köttet blir extra mört och välsmakande.

För mer information, se bifogat faktablad.

För mer information:
Andreas Brontz, grundare Texas BBQ, tfn: +46 (0)73-074 67 39, e-post: andreas.brontz@texasbbq.se

För utlåning av grillar i redaktionellt syfte eller bilder för fri publicering, kontakta:
Olof Mattson, tfn: +46 (0)70-958 96 31, e-post: olof.mattson@perspective.se

Texas BBQ AB importerar sedan 2015 högkvalitetssgrillar tillverkade i Texas, USA. Med sin passion för barbeque vill företaget skapa möjlighet för svenska grillproffs och grillentusiaster att grilla med allra bästa förutsättningar. Grillarna är unika i sitt slag i Sverige och väger nära 300 kilo med en längd på två meter. Texas BBQ AB har sitt säte i Stockholm och är en del av Ratax Consulting AB.

Taggar:

Andreas Brontz, grundare av Texas BBQ