Uppdatering av bolagets gruvprojekt i Sibirien, Ryssland

Som informerats genom memorandum och pressmeddelande så befinner sig Sweden Mining AB i en kraftig utvecklingsfas, varför Sweden Mining AB inbjuder allmänheten till sin första Nyemission för satsning i våra guldgruvprojekt i Sibirien, Ryssland.

Sweden Mining AB kommer att delas ut till Texas Onshore ABs aktieägare under våren/sommaren 2014 och avser att ansöka om notering av bolagets aktie vid First North under hösten/vintern 2014. Nedan redovisas kort om bolagets fem projekt.

Gruva 1
•    Guldreserverna i ådran är C1: 758 kg, P1: 11 ton, P3: 80-120 ton guld.
•    Guldreserverna Alluvial är C2: 42 kg, P2: 200 kg och P3: 2 000 kg
•    Om de totala reserverna infrias beräknas den totala avkastningen efter kostnader att vara ca 3,5 miljard USD (ca 23 miljarder kronor).
•    Första året beräknas 350 kg guld att produceras från den alluviala produktionen och förväntas höjas till 500 kg per år under år två och tre.
•    Under år tre förväntas produktionen av guldådern att vara igång där man förväntar en årlig produktion på mellan 1-2 ton guld.
•    Det totala kapitalbehovet är ca 150 miljoner kronor för att få igång produktionen av ytskiktet (alluvail) och av guldådern. Detta skall finansieras via banklån där vår ryska partner håller på att ta fram en bankgaranti på 9,5 miljoner Euro, därutöver kommer den alluviala produktionen finansiera resterande kapitalbehov till produktion av guldådern.
•    Produktionslicens förväntas att köpas från den ryska staten under våren 2014.
•    Sweden Mining AB kommer att äga 30% i gruvan via intressebolag i Ryssland.

Gruva 2
I norra delen av Sibirien håller Sweden Mining AB på med att förhandla med ett konsortium som skall investera i en gruva på ca 3,5 ton alluvial guld och 230 ton guld i ådran.

Gruva 3
•    Guldreserverna i ådran är totalt knappt 40 ton. Varav C1: 1,32 ton, C2: 37,78 ton. Beräknat med dagens guldpris.
•    Den beräknade totala avkastningen efter kostnader beräknas till ca 1 miljard USD (ca 6,5 miljarder kronor).
•    Dessutom finns där potential till större guldreserver då endast ca 20% av licensområdet är undersökt.
•    Produktionskostnad (med dagens guldpris) är ca 60%. Om/när guldpriset ökar till 60 000 USD per kg beräknar man att man kan producera ytterligare 87 ton guld ekonomiskt försvarbart i den undersökta delen av licensområdet.
•    Projekteringstid innan gruvan kan tas i drift är ca 2 år.
•    Licenserna är av vår framtida partner inköpta från ryska staten.
•    Sweden Mining AB har möjlighet att efter vanlig due diligens via intressebolag i Ryssland köpa 25% i gruvan för 4 miljoner USD. Dessutom har vi en option att köpa ytterligare 50% i gruvan i två steg (25% per gång) till samma pris.
•    Vår framtida partner garanterar finansiering för att påbörja gruvdriften.
•    Kapitalbehovet på ca 26 miljoner kronor skall finansieras genom den nuvarande emissionen samt privata placerare.

Gruva 4
Sweden Mining ABs intressebolag i Ryssland har miljöavtal från den ryska staten men vi har valt att avyttra gruvan. Gruvan är såld och likvid på 18,5 miljoner rubel (ca 3,7 miljoner kronor) skall betalas inom 60 dagar.

Volgaprojektet
•    Genom Sweden Mining ABs ryska intressebolag har vi möjlighet att köpa in oss till 30% i ett metallbolag som skall sanera Volgas strandområde på ca 350 ton metall. Metallen säljs därefter till lokalt smältverk.
•    Arbetet beräknas starta april och pågår i ca 2,5 år.
•    Den totala avkastningen beräknas till ca 250 miljoner Rubel (ca 50 miljoner kronor) och en nettovinst till Sweden Mining AB på ca 12 miljoner kronor.
•    Kapitalbehovet är ca 20 miljoner kronor som finansieras genom försäljning av gruva 4, leasing av maskiner samt ca 6,5 miljoner kronor som skall tas av den pågående emissionen.
•    Detta är endast det första av många saneringsprojekt framöver och maskiner mm kommer att vara fullt betalda redan efter det första projektet.

Thord Lernesjö, VD, Sweden Mining AB, 0709-303080, thord@lernesjo.com,
www.swedenmining.se.

Sweden Mining AB:s affärsidé är att med hjälp av den allra senaste tekniken och forskningsrönen ägna sig åt prospektering och produktion av guld och andra ädelmetaller i Ryssland.