TEXEL ENERGY STORAGE AB ÅTERKALLAR DET OFFENTLIGA UPPKÖPSERBJUDANDET AV SWEDISH STIRLING AB

Report this content

Detta pressmeddelande får inte, direkt eller indirekt, distribueras eller publiceras till eller inom Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Kina, Mexiko, Nya Zeeland, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller USA.

Pressmeddelande från TEXEL Energy Storage AB

29 april 2023

TEXEL Energy Storage AB (”TEXEL”) lämnade den 19 mars 2023 ett offentligt uppköpserbjudande avseende aktierna i Swedish Stirling AB (”Swedish Stirling” och ”Erbjudandet”). TEXELs fullföljande av Erbjudandet var bl.a. villkorat av att Swedish Stirlings styrelse ställer in extra bolagsstämma planerad att hållas den 20 mars 2023 samt att Swedish Stirling inte försätts i likvidation eller konkurs eller inleder förfarande för företagsrekonstruktion innan acceptfristens utgång. TEXEL förbehöll sig rätten att återkalla Erbjudandet för det fall det stod klart att villkoren inte uppfylls eller kan uppfyllas.

Swedish Stirlings styrelse ställde inte in den extra bolagsstämman den 20 mars 2023 och bolaget försattes i likvidation den 29 mars 2023 efter beslut på fortsatt extrastämma den 24 mars 2023. Likvidationsbeslutet är av väsentlig betydelse för TEXELs förvärv av aktierna i Swedish Stirling. TEXEL har därför, efter noggranna utvärderingar och överväganden, beslutat att återkalla Erbjudandet.

Uttalande från TEXEL

”Vi har gjort allt vi kan för att hitta en bättre lösning för Swedish Stirling och dess aktieägare. Trots vårt erbjudande att förvärva bolaget valde Swedish Stirlings styrelse likvidation som utväg” – säger TEXELs VD och Styrelseordförande Lars Jacobsson.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 april 2023, kl. 11:40

För frågor, vänligen kontakta:

Lars Jacobsson, styrelseordförande och VD, +4607-277 96 30, lars@texeles.com

Lars Jacobsson, styrelseordförande och VD, +4607-277 96 30, lars@texeles.com